Viktigt att förstå brukares olika sätt att uppfatta delaktighet

Samarbetet mellan brukare och olika yrkesgrupper i vård och omsorg är viktigt. Samtidigt är det värdefullt med ökad kunskap om med-borgarnas förändrade relation till välfärdstjänsterna. Detta menar Susanne Kvarnström i en doktorsavhandling vid Hälsohögskolan.

I kontakterna med vård och omsorg förväntas medborgaren att samarbeta med personalen och ta ett aktivt ansvar för sitt eget välbefinnande. Dagens välfärdstjänster är ofta organiserade som teamarbete mellan olika yrkes-grupper, där det fordras att teamets medlemmar samarbetar både med brukaren och med varandra.

Susanne har intervjuat 22 personer utifrån sina roller som brukare och 65 yrkesverksamma personer om hur de uppfattar begrepp kring samarbete i termer av brukardelaktighet och teamarbete mellan yrkesgrupper.

- Mina studier visar att teammedlemmarnas sätt att tala om sitt team gav teamets medlemmar möjligheter att konstruera ett gemensamt ”vi” som både inbegrep brukare och andra yrkesgrupper, säger Susanne Kvarnström. Det är angeläget att de professionella interagerar med varandra för att hjälpa till att lösa brukarens problem och bidra till empowerment för brukaren.

Jämförelser visade att begreppet brukardelaktighet kan ha olika betydelse för olika personer. Enligt Susanne är det värdefullt att ha en förståelse för detta för att kunna anpassa tjänsterna till det enskilda mötet med brukaren.

- Möjligheten att välja uppfattas som en viktig aspekt av brukardelaktighet, till exempel att kunna välja mat och när man vill gå på promenad. Men delaktighet uppfattas också som att ha trygg kontakt mellan brukare och mångfalden av vårdgivare för en ökad insikt i den egna livssituationen, säger Susanne Kvarnström.

Disputationen är den första i Socialt arbete vid Hälsohögskolan och kommer att ske onsdagen den 25 maj 2011 kl 13.00 i Forum Humanum, Hälsohögskolan i Jönköping. Doktorsavhandlingens titel är ”Collaboration in health and social care – service user participation and teamwork in interprofessional clinical microsystems”.

Varmt välkomna!

För mer information, kontakta:
Susanne Kvarnström
Mobil: 0705-659347

Regioner

Hälsohögskolan är en av fyra fackhögskolor inom Högskolan i Jönköping. Hälsohögskolan är en av de ledande utbildarna i Sverige inom hälsa, vård och socialt arbete. Forskningen är fokuserad kring de tre forskningsmiljöerna Åldrande - livsvillkor och hälsa, Kvalitetsförbättringar, innovationer och ledarskap samt CHILD. Hälsohögskolan har cirka 2 000 registrerade studenter, cirka 160 anställda och omsätter 165 mnkr.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University