Jungheinrich fortfarande i tillväxt

Marknaden för materialhantering är i dynamisk tillväxt. Vid årsstämman i Hamburg visade Jungheinrich kraftigt ökad orderingång.

Koncernen Jungheinrich lyckades behålla sin kurs mot tillväxt de fyra första månaderna 2011. Verksamheten gynnades av det faktum att globala ekonomiska ramvillkor varit fortsatt goda och marknaden för materialhanteringsutrustning ökat avsevärt. Företaget uttryckte en optimistisk syn på den fortsatta konjunkturutvecklingen i samband med årsstämman i Hamburg den 15 juni 2011.

Världsekonomin fortsatte att återhämta sig under de första fyra månaderna 2011. Den globala efterfrågan för utrustning inom materialhantering ökade med 35 procent till 330 000 truckar jämfört med marknadsvolymen sett under samma period i fjol. Jungheinrich’s hemmamarknad Europa noterade den starkaste tillväxten med en ökning på 40 procent. Företaget förväntar sig att världsmarknaden kommer växa med mer än 10 procent till cirka 900 000 truckar för året som helhet. Detta kommer i så fall leda till att siffran överträffar nivån före krisen 2008.

Jungheinrich visade prov på sin innovativa förmåga i maj på CeMAT 2011, världens ledande mässa för internlogistik. En höjdpunkt som stack ut var EJE 112i, världens första serietillverkade batteridrivna ledtruck för gående förare med framåtblickande litiumteknik. Forskning och utveckling är dock inte det enda område där företaget gjort stora investeringar. "Vi skapar tillväxt för vårt företag genom att investera i framtidsinriktade projekt som det nya reservdelscentrum som är planerat att byggas norr om Hamburg i slutet av 2013. Bästa möjliga leverans av reservdelar är av strategisk betydelse, det är en viktig framgångsfaktor när det gäller att tillfredsställa våra kunders behov ", sade Hans-Georg Frey, koncernchef för Jungheinrich, i samband med bolagsstämman.

Jungheinrich AG är en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Företaget har totalt 11 000 anställda och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 130 medarbetare och en omsättning på över 300 miljoner kronor.
Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Lennart Dahlberg, VD
Tel (direkt): 040 - 690 46 15, e-post: lennart.dahlberg@jungheinrich.se