Jungheinrich summerar rekordåret 2021: fler sålda truckar i Sverige och Danmark än någonsin.

Jungheinrich summerar rekordåret 2021

Jungheinrich har under 2021 sålt fler truckar i Sverige och Danmark än någonsin tidigare. Med flera nya stora kunder, breddat sortiment inom automation samt utökning av personalstyrkan tar intralogistikexperten marknadsandelar i Norden.

Redan under 2020 beslutade den globala intralogistikexperten Jungheinrich att samordna den danska och svenska verksamheten under samma ledning. En satsning som gjordes mitt under Corona-epidemin och har visat sig mycket framgångsrik.

- Redan 2020 kunde Jungheinrich erbjuda våra kunder ett ännu starkare partnerskap som följd av de synergieffekter vi gjorde med samordningen av vår verksamhet i Danmark och Sverige. Under 2021 har vi dessutom utökat vår personalstyrka och våra erbjudanden. Vi satsar på framtidsområden, så som energistyrning och automation, berättar Carsten Duus, VD för Jungheinrich i Sverige och Danmark.

Jungheinrich har märkt en starkt växande efterfrågan på modern batteriteknik och energistyrning förutom automationslösningar. Under 2021 har nästan varannan truck som levererats, haft ett integrerat litiumjonbatteri, istället för traditionellt blysyrabatteri. Därtill har Jungheinrich börjat erbjuda powerbanks, som kan stötta kundernas energiinfrastruktur.

- Vi har satsat på att bli branschens energiexpert. Kunder vänder sig till oss för hjälp med helhetslösningar kring sin energihantering kopplat till truckar och automationslösningar. Vi hjälper dem att sänka sina driftkostnader genom att få energieffektiva lösningar, förklarar Joakim Klintestam, säljdirektör för Jungheinrich i Sverige och Danmark.

Automation är ett starkt växande område för framtiden. Bland annat som följd av den ständigt starkt växande marknaden inom e-handel men även företag inom många andra branscher behöver optimera sina materialflöden genom ökade inslag av automatisering. Jungheinrich har så brett sortiment att varje intralogistiklösning kan skräddarsys optimalt för varje enskild kund.

- Man kan automatisera i olika grader och på många olika sätt. Helt beroende på hur det specifika lagret eller produktionsanläggningen ser ut kring behov och materialflöden. Företag som vänder sig till oss, förstår att vi har stor flexibilitet att hjälpa dem med just deras behov och kommer finnas med dem som partner långsiktigt. Att vi ständigt arbetar för att hjälpa våra kunder öka effektiviteten och sänka kostnaderna i driften är ett av skälen till att vi tar marknadsandelar, konstaterar Carsten Duus.