Jungheinrich automatiserar produktionsanläggning för ZF

Jungheinrich automatiserar produktionsanläggning för ZF

• Optimerad logistik för automatväxellådor
  • Automatiserad smalgångstruck EKX 516ka i drift
  • Ställage inklusive transportsystem i smala utrymmen

Jungheinrich har optimerat det befintliga höglagret för ZF i Schweinfurt, Tyskland. ZF är en global teknikgrupp och billeverantör. I framtiden kommer hela materialflödet från inlagring till produktion att automatiseras. Jungheinrich levererade en integrerad helhetslösning från en enda källa.

Utgångsläget i ZF’s höglager i Schweinfurt omfattade 985 pallplatser för pallburar, stora plastpallar och europapallar. Dessa distribuerades över fem gångar som var 17,7 meter långa och 6,25 meter höga. Produktionskomponenter kom tidigare in i lagret via säkerhetsdörrsystemet och ställdes av där manuellt. För att automatisera denna process helt, inklusive ställage, smalgångslager och transporten från säkerhetsdörren till lagret, levererade Jungheinrich pallsystem med åtkomstkontroll och transportsystem.

Pallarna och boxarna kommer i framtiden att passera genom en trippelkontroll längs transportsystemet: frigång, vikt och konturkontroller. Efter att streckkoden är automatiskt avläst, transporteras godset till höglagret via rullbanor på två sidor. Där tas de över av Jungheinrich’s förarlösa och automatiserade version av smalgångstruck, EKX 516ka. Den transporterar lastenheterna till sina rätta platser på lagret – dygnet runt. Skenor längs ställaget på gångarna förser den automatiserade trucken EKX 516ka med ström. Den är utrustad med en inbyggd laddare. “Tack vare induktiv styrning och kompakt design är EKX 516ka perfekt för exakt navigering i smala gångar,” förklarar Susanne Zitzmann, projektledare vid Jungheinrich.

Notifiering om stapling och plockning sker direkt och utan manuell skanning från trucken till lagerstyrningssystemet, vilket ger ännu högre effektivitet. Jungheinrich levererade även ett Warehouse Control System (WCS) med en integrerad materialflödeskalkulator.

“Ett av de främsta skälen till att vi valde Jungheinrich var just detta heltäckande paket,” säger Dominik Hüllmantel, projektledare vid ZF.

“Lagerlösningen med den automatiserade smalgångstrucken EKX 516a är en effektiv lösning för oss, givet den komplexitet som våra processer har och det begränsade tillgängliga utrymmet”, förklarar Andre Hofmann, teamledare för intralogistik vid ZF.

Om Jungheinrich AG

Jungheinrich grundades 1953 av maskiningenjören Dr. Friedrich Jungheinrich i Hamburg, Tyskland. Företaget bär fortfarande grundarens namn och ägs fortfarande till stor del av ättlingar till honom. Det som började med innovationen av en truckmodell, växte och breddades alltmer över tiden. Idag är Jungheinrich en av världens ledande leverantörer inom intralogistik, med ett omfattande produktsortiment inom materialhantering, automatiserade system och intralogistiktjänster. Jungheinrich kan erbjuda kunder allt från en enstaka truck till stora "nyckelfärdiga" nya lager. Jungheinrich är experter på att skräddarsy intralogistiklösningar åt kunder så att de är rustade inför utmaningarna med Industry 4.0.

Huvudkontoret finns än idag i Hamburg. Jungheinrich finns i 40 länder med egna säljbolag och ytterligare i drygt 80 länder via återförsäljare och partners.

Om Jungheinrich Svenska AB

Jungheinrich Svenska AB grundades 1958 och är helägt av det tyska moderbolaget. Det svenska huvudkontoret finns i Arlöv, strax norr om Malmö. Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Malin Millnert, ansvarig Marknadskommunikation