Ny batteridriven ledstaplare

Ny batteridriven ledstaplare

Våren 2011 lanseras en ny batteridriven ledstaplare från Jungheinrich. Trucken visas på CeMAT 2011 i Hannover, Tyskland.

Jungheinrich ERC 212/214/216 har en ny, förbättrad plattform och kombinerar styrförmågan hos en elektrisk ledstaplare med fördelarna av en snabb och bekväm truck för åkande förare. Trucken börjar säljas under våren 2011.

Fler hastigheter ger större flexibilitet

Den här serien av truckar har en toppfart på sex kilometer i timmen. De är främst tänkta som ledstaplare och för åkande förare över korta avstånd.

Den mest kraftfulla modellen i ERC-serien kan nå hastigheter på upp till nio kilometer i timmen och har sidostöd som skyddar föraren på ståplattan i svängarna. "Detta innebär en 20-procentig förbättring jämfört med den tidigare serien, säger Stefan Hirt som är produktchef för ledtruckar på Jungheinrich.
Alla företagets versioner av nya generationens ledstaplare har en ståplatta med stötdämpning. Det minskar påfrestningarna på truckföraren. När man byter från åkande position till att gå bredvid trucken kan ståplattan enkelt fällas upp - vilket automatiskt minskar farten till fyra kilometer i timmen. "Vid denna hastighet ökar flexibiliteten avsevärt", säger Stefan Hirt. Jämfört med tidigare serie har restkapaciteten ökat med upp till 25 procent.

Servostyrning nu standard

Servostyrningen finns redan som standard i många av företagets truckar och är nu också standard i den nya ERC. "Det gör styrningen enklare och smidigare, vilket är mer skonsamt för föraren i det dagliga arbetet”, enligt Stefan Hirt. Servostyrningen kommer särskilt till sin rätt i trånga utrymmen i lagret där känsligare styrning behövs. Tack vare Curve Control, automatisk hastighetsreducering i kurvor, ökar säkerheten för föraren och risken för materialskador minskar.

Den nya ERC-serien är utrustad med en reglerad pumpmotor som ger mjukare höjning och sänkning av lasten. Jämfört med tidigare generation, innebär förbättringen även lägre energiförbrukning. Tack vare den nya funktionen minskar ljudnivån. Som tillval finns hastighetsreducering när lasten närmar sig marken. "Detta innebär att föraren kan ställa ner lasten smidigt och säkert”, konstaterar Stefan Hirt. De nya ergonomiska styrknapparna är kapslade enligt IP 65 och står emot damm och fukt mycket bra.

Den nya ledtrucken är utrustad med den senaste generationen av Jungheinrich väl beprövade trefas växelströmsteknik. I krävande daglig användning ger den kraftfulla 24V-motorn (2,8 kW) ännu högre effektivitet. För flerskiftsarbete kan denna nya truck utrustas med batteribyte från sidan. Som tillval finns en integrerad laddare som enkelt och tillförlitligt laddar batteriet genom ett vanligt vägguttag.

Sedan 1958 har Jungheinrich funnits i Sverige. Vår verksamhet består av försäljning av nya och begagnade truckar, service och reparationer. Huvudkontoret är placerat i Malmö med filialkontor i Stockholm och Göteborg. Vi har även försäljningskontor i Västerås, Örebro och Jönköping. Vårt väl utbyggda servicenät gör oss till en trygg partner. I Sverige är vi sammanlagt 115 medarbetare och omsätter över 300 miljoner svenska kronor.