Tesco väljer truckar med litiumteknik från Jungheinrich

Tesco väljer truckar med litiumteknik från Jungheinrich

Tesco är en jätte inom detaljhandeln i Storbritannien. Som ett led i sin miljöpolicy testar man nu en ny truck med litiumteknik från Jungheinrich för att minska koldioxidutsläppen i hela sin truckflotta.

Världens första batteridrivna gaffeltruck med litiumteknik som är kommersiellt tillgänglig - Jungheinrich EJE112i - har köpts och håller på att prövas av Tesco i Storbritannien.

Den nya trucken, som lanserades vid det senaste CeMAT-mässan i Tyskland, kommer inom kort att vara i drift vid en av Tesco’s största distributionscentraler.

Richard Ash, inköpschef på Tesco, kommenterade: "Som företag tar Tesco upp de miljömässiga utmaningarna och strävar efter att minska koldioxidutsläppen i hela verksamheten. Med sin låga energiförbrukning, tror vi att den nya Jungheinrich EJE 112i trucken skulle kunna spela en viktig roll för att minska koldioxidutsläppen i hela vår truckflotta."

Tesco driver för närvarande en stor flotta av Jungheinrich’s låglyftare i Storbritannien och en omfattande flotta av materialhanteringsutrustning från Jungheinrich i hela sin globala distributionsverksamhet.

Mer om litiumtrucken:

Trucken säljs i Sverige av Jungheinrich Svenska AB:
www.jungheinrich.se

Jungheinrich AG är en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Företaget har totalt 11 000 anställda och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 130 medarbetare och en omsättning på över 300 miljoner kronor.
Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Lennart Dahlberg, VD
Tel (direkt): 040 - 690 46 15, e-post: lennart.dahlberg@jungheinrich.se