Blogginlägg -

Ett förbud är bara ett papper som faller platt om någon slår på det - Juristpunkten

Ett förbud är bara ett papper som faller platt om någon slår på det

Metro skrev i måndags (2013-01-21) en artikel om kontaktsförbud och vilken kraft det har. För att inte förvirra någon så har det gamla besöksförbudet sedan år 2011 ersatts med kontaktförbud som ska vara mer heltäckande. Många tror att lyckas de väl få utfärdat ett beslut så är saken klar.

Problemet med alla typer av ingripande åtgärder är för det första att personen ifråga måste delges om beslutet. Detta kan vara lättare sagt än gjort om det är en person som håller sig undan och är van vid att undkomma delgivningar. Detta kan påverka processen med veckor för att inte säga månader.

Om den saken löses så har du ditt papper, ditt bevis på att du ska vara fri från all typ av kontakt med den person som fått dig att vända upp och ned på ditt liv för att kunna överleva.

Jag har haft flera klienter med en bakgrund av misshandel, förföljelse, hot och liknande.  De har kämpat för att få igenom dessa förbud med åklagaren.  Många har inte kommit så långt och fått fly på egen hand och leva dag för dag med den ständiga oron över att idag kan vara dagen då allt uppdagas, dagen då du måste slåss för ditt liv.

Av de resterande som fått igenom beslutet har många fått ro, precis som beslutet ska syfta till. Dock har flera tyvärr upplevt att denna ro har försvunnit då anledningen till förbudet kommit underfull med att ett papper inte är så skrämmande ändå. Har du väl misshandlat, hotat eller förföljt någon så har du i flera fall passat en gräns där du inte längre är rädd för påföljder.  Allt du kan tänka på är att få din hämnd .

Nio av tio personer som faller inom dessa kontaktförbud har någon typ av personlighetsstörning och lider ofta av impulskontroll. Vad ska då allvarligt talat ett papper göra för skillnad när personen ifråga står där i dörröppningen till den gemensamma bostaden och höjer den knutna handen?

Nu vill jag inte vara den bittra juristen, men allvarligt talat, hur mycket hjälper ett papper i slutändan? Att ansöka om ett förbud är lätt, men endast 32 % av alla ansökningar har lett till ett faktiskt förbud. Av de 32 % har en otäckt hög siffra drabbats av våldtäckt, blivit utsatta för livsfara eller i värsta fall dödade.  Ett förbud fungerar bara för en frisk, rationell människa som bryr sig om konsekvenser, i övrigt är det bara ett papper och alla vet att papper faller platt.

Av: Jur kand Linda Bohlin

Juristpunkten