JYSK intar Kroatien, Italien och Spanien

JYSK fyller 30 år den 2 april och kommer att fira dagen genom att öppna butiker i tre nya länder under en och samma vecka. På själva födelsedagen kommer JYSKs ägare Lars Larsen att vara på plats i Italien för att klippa det röda bandet vid öppningen av landets första JYSK-butik. Expansionen av JYSK går stadigt framåt. Koncernen fyller 30 år den 2 april vilket kommer att firas med butiksöppningar i Kroatien, Italien och Spanien - under en och samma vecka.

Idag kommer JYSK Nordic att öppna i Zadar i västra Kroatien, medan koncernens tyska avdelning - Dänisches Bettenlager - kommer att öppna en butik i Serravalle, norr om Genua i Italien den 2 april och i Ondara söder om Valencia i Spanien den 3 april. Det här blir den första riktiga JYSK-butiken i Spanien även om JYSK Franchise under flera år har samarbetat med en möbelbutik utanför Malaga.

'Jag tror på framtiden, och vi kommer att fortsätta med våra expansionsplaner. I och med dessa tre öppningar är vi nu alldeles snart representerade i alla viktiga länder i Europa. Nästa år öppnar vi i Kina, och det är något jag har höga förhoppningar på', säger JYSKs ägare Lars Larsen, som själv kommer att sköta butiksöppningarna i Italien och Spanien.

Långtgående mål

I och med de första öppningarna går JYSK in i en ny fas i sin långsiktiga strategi, vilken är att öppna cirka 40 butiker i Kroatien, 250 i Spanien och 300 i Italien. Med nästan 1500 butiker i 33 länder är JYSK nu representerat i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Polen, Tjeckien, Ungern, Nederländerna, Slovakien, Tyskland, Österrike, Schweiz, Island, Kanada, Grönland, Färöarna, Estland, Lettland, Litauen, Ukraina, Kosovo, Bulgarien, Kazakstan, Rumänien, Frankrike, Dubai, Albanien, Storbritannien, Slovenien, Makedonien, Kroatien, Italien och Spanien.

JYSK GROUP har sitt ursprung i Skandinavien: den första butiken öppnades i Danmark 1979. Idag har JYSK GROUP över 2400 butiker och 20000 anställda i 45 länder. I Tyskland och Österrike är namnet Dänisches Bettenlager – och JYSK i resten av världen. JYSK GROUP strävar efter att etablera sig i hela världen med ett bra erbjudande för alla. Ägaren och grundaren av JYSK GROUP är Lars Larsen som också är ägare till möbelkedjorna Bolia.com, IDE möbler och ILVA – samt ett antal andra företag. Omsättningen för LARS LARSEN GROUP är 3,4 miljarder euro.