KappAhl ger stöd till barn som har det tufft

Modekedjan KappAhl växlar upp sitt engagemang för barn som har det tufft och går i julhandeln ut och uppmanar sina kunder att bidra till BRIS.
       – Barn som har det tufft ligger oss varmt om hjärtat och vi tar tillvara tiden på året då flest människor strömmar genom våra butiker för att lyfta BRIS, säger Sofia Wallin, design- och inköpschef Barn på KappAhl.

Hos KappAhl klappar ett stort hjärta för alla som har det svårt, extra mycket för alla barn som saknar den trygghet många av oss tar för given. I alla länder där KappAhl har butiker samarbetar företaget med organisationer som arbetar för att barn ska ha någonstans att vända sig när de inte är trygga. I Sverige samarbetar man med BRIS, Barnens Rätt i Samhället.
     – BRIS stöttar barn varje dag, året runt. Julen kan vara en extra svår tid för utsatta eller ensamma barn. De kan ringa oss, eller chatta och mejla, så kan BRIS lyssna, avlasta och hjälpa till att hitta vägar ut ur det svåra. Vårt mål är att finnas till för alla barn som behöver oss och vi är mycket tacksamma för all hjälp vi kan få för att nå det målet, säger Kattis Ahlström, generalsekreterare BRIS.

För att bidra ekonomiskt till BRIS verksamhet har KappAhl tagit fram ett speciellt barnsortiment med märkningen ”Friendly” där man nu i julklappstider skänker 25 kr för varje såld produkt. På så vis kan man bidra till att ge fler barn möjligheten att prata med någon vuxen när de mår dåligt. Barnkollektionen kommer att finnas i butik från och med vecka 47.

Systerorganisationer till BRIS som KappAhl stödjer i övriga länder där man har butiker är Kors på Halsen (Norge), Mannerheimförbundet (Finland), Nobody's Children Foundation (Polen) och Linka Bezpeci (Tjeckien).
     – Julen är barnens högtid, men alla barn har det inte så bra som man kan önska. Vi vill därför sprida det goda arbete och stora engagemang som dessa organisationer står för. Vår förhoppning är att vår insats smittar av sig och att även våra kunder ska bidra, säger Charlotte Högberg som är ansvarig för KappAhls sociala sponsring.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Heléne Tibblin, Tf Chef Insamling & Sponsring BRIS
Tel 0701-60 88 33. E-post helene.tibblin@bris.se

Charlotte Högberg, Informationschef KappAhl
Tel 0704-71 56 31. E-post charlotte.hogberg@kappahl.com

• bris
  • barnens rätt i samhället
  • kattis ahlström

7 AV 10 SVENSKAR VÄLJER ATT GÅ IN PÅ KAPPAHL *
KappAhl är en ledande modekedja med över 390 butiker och närmare 4 500 medarbetare i Sverige, Norge, Finland, Polen och Tjeckien. KappAhl säljer prisvärt mode för många människor – kvinnor, män och barn – och riktar sig särskilt till kvinnor 30-50 år med familj. Egna designers formger alla plagg. KappAhl blev som första modekedja i världen miljöcertifierad 1999. Under verksamhetsåret 2011/2012 var KappAhls omsättning knappt 4,6 miljarder kronor. KappAhl är noterat på Nasdaq OMX Stockholm. Mer information finns på www.kappahl.com.

*Enligt Orvesto Konsument/Indikat