KappAhl vill se mer hållbart mode i våra garderober

KappAhls arbete med att öka andelen hållbart mode i våra garderober fortsätter. Under verksamhetsåret 2011/2012 säljer modekedjan över 11 000 000 plagg med certifierade miljömärkningar.

Med den aktuella kollektionen ”It’s all about being friendly” använder modekedjan underfundiga och personliga texter för att förstärka budskapet med de miljövänliga plaggen.
      – Det ska vara enkelt att handla mode producerat med omsorg, texterna ska hjälpa kunden att göra ett medvetet val, säger Carina Ladow, Sortiments- och designdirektör på KappAhl. Vi vill att vår kund ska få mer snygga, hållbara kläder i sin garderob.

Att öka kundens medvetna val om hållbart mode är en av modekedjans prioriterade aktiviteter inom hållbarhet framgent.
     – Vår kund ska känna till att även de KappAhl-plagg som inte är miljöcertifierade uppfyller hårda kemikaliekrav, berättar Eva Kindgren, CSR- och kvalitetsansvarig i KappAhls produktion. Andelen certifierat hållbart mode kommer att fortsätta öka varje år i våra butiker.

För information:

Carina Ladow, Sortiments- och designdirektör, tel 0704-71 57 02
Eva Kindgren, CSR- och kvalitetsansvarig produktion, tel 0704-40 57 37

För bilder och övrig information:
Charlotte Högberg, Informationschef, tel. 0704-71 56 31, charlotte.hogberg@kappahl.com

Om kollektionen ”It’s all about being friendly”, aktuell i butik:
”It’s all about being friendly” är en återkommande kollektion med miljövänligt tema. Denna gång består kollektionen av klassiska ”må-bra-kläder” i en neutral färgskala. Kollektionen är tillverkad i material som genomgående är miljövänliga, till exempel ekologisk bomull, lyocell och återvunnen fiber som värmande ullblandningar.

• Ekologisk bomull har odlats utan användning av farliga kemikalier, kemiska bekämpningsmedel eller konstgödsel. Bomull som får kallas ekologisk är godkänd av externa certifieringsorgan.
  • Lyocell är en ny typ av fiber som tillverkas av samma råvara (träcellulosa) som viskos men med mer skonsamma kemikalier och tillverkningsprocesser för miljön.
  • Återvunnen fiber tillverkas av redan använda material som exempelvis petflaskor, gamla plagg eller råvaruspill från textilindustrin. Detta innebär minskad åtgång av råvara.

Under året har KappAhls arbete för att hjälpa kunden till en mer hållbar garderob bland annat omfattat:
Fler hållbara kollektioner som Newbie, Kaxs och ”It’s all about being friendly”, utbudet av hållbart producerat mode växer varje år.

• Tydligare märkning av certifierade produkter.
  • Tvätta Rätt-guide i butik och på hemsidan visar hur kläderna och vår planet håller längre.
  • Att driva på utvecklingen för ökad möjlighet till återvinning av textilier, i samarbetsprojekt med branschkollegor.
  • Samarbetsprojekt inom Better Cotton Initiative för att påskynda en ökad tillgång av ekologiskt odlad bomull.
  • Att ställa högre krav på begränsat kemikalieinnehåll i plagg och produktion.
  • Blivit godkända av Miljöförvaltningen vid tester av de av KappAhl förbjudna ämnena bly, kadmium och nickel i smycken.

• kläder
  • csr
  • lyocell
  • ekologisk bomull
  • återvunnen fiber

7 AV 10 SVENSKAR VÄLJER ATT GÅ IN PÅ KAPPAHL *
KappAhl är en ledande modekedja med över 380 butiker och närmare 4 900 medarbetare i Sverige, Norge, Finland, Polen och Tjeckien. KappAhl säljer prisvärt mode för många människor – kvinnor, män och barn – och riktar sig särskilt till kvinnor 30-50 år med familj. Egna designers formger alla plagg. KappAhl blev som första modekedja i världen miljöcertifierad 1999. Under verksamhetsåret 2010/2011 var KappAhls omsättning knappt 5 miljarder kronor och rörelseresultatet 222 miljoner kronor. KappAhl är noterat på Nasdaq OMX Stockholm. Mer information finns på www.kappahl.com.

*Enligt Orvesto Konsument/Indikat