KI Science Park DAY – ny unik chans gifta ihop entreprenörer och investerare

En dag fylld av affärsmöjligheter och inspirerande berättelser från entreprenörer som lyckats förverkliga sina drömmar inom life science.

Karolinska Institutet Science Park DAY anordnas i år i det nya ovala huset Gamma i verksamhetens hjärta på campusområdet i Solna – och programmet den 29 april är späckat.

– Ett bra tillfälle för medlemsföretag att träffa investerare eller potentiella partners, säger Karin Ekberg, vd för Umecrine Mood, ett av medlemsföretagen i KI Science Park.

KI Science Park DAY är en årlig möjlighet för life science-företag att presentera sin verksamhet för potentiella investerare och att knyta kontakter med finansiärer och potentiella partners på olika nivåer och med olika önskemål om samarbetsformer. Samtidigt bjuder presentationerna på både framgångssagor, viktig inspiration och affärsmöjligheter.

KI Science Park DAY 2014 leds av en erfaren entreprenör, läkaren Magnus Persson, en av grundarna av börsnoterade bolaget Aerocrine och även styrelseordförande i KI Innovations AB.

Huvudtalare i år är Gerd Maass, chef för strategiska partnerskap vid Roche Pharma AG i tyska Grenzach-Wyhlen. Han kommer att dela med sig av sina erfarenheter av skräddarsydda behandlingar, bland annat på cancerområdet, och om möjligheterna till parallell utveckling av läkemedel och diagnostik.

Ett av KI Science Park-företagen som satsar på att presentera verksamheten vid KI Science Park DAY är Umecrine Mood med vd Karin Ekberg. Baserat på svensk forskning utvecklar Umecrine Mood vad som ska bli det första läkemedlet någonsin mot den dolda kvinnosjukdomen PMDS, en svår form av PMS.

– För oss som nu är inne i fas II är alla intressanta kontakter som kan ta projektet vidare av största vikt, säger Karin Ekberg.

Bland övriga medverkande företag märks InDex Pharmaceuticals som tidigare i år ingick ett licensavtal för de europeiska marknadsrättigheterna till läkemedelskandidaten Kappaproct – ett avtal vars värde kan komma att överstiga 100 miljoner euro.

En komplett förteckning över de företag som presenterar sig under 2014 års KI Science Park DAY finns här.

Kort om Karolinska Institutet Science Park
Karolinska Institutet Science Park vänder sig till innovativa bolag inom life science. I den kreativa och expansiva campusmiljön finns alla möjligheter för företag, både nystartade och etablerade, att hitta en plats för fortsatt tillväxt. Sedan starten 2006 har mer än 70 företag flyttat hit – verksamma inom läkemedel, diagnostik, medicinteknik eller med annan anknytning till vård och hälsa.

Här satsas aktivt och målmedvetet på att ta fram en affärsutvecklande miljö av högsta internationella kvalitet. KI Science Park har lokaler i Solna och Flemingsberg, i nära anslutning till Karolinska Universitetssjukhuset och den världsledande forskningen vid Karolinska Institutet.

• Medicin, läkemedel

• karolinska institutet