Alf-Göran Rappner och Ann Örenholm-Persson från Kävlinges Frivilliga resursgrupp uppmanar alla att vara beredda på kris. ”Du ska klara dig själv en vecka utan samhällets hjälp.”

Är du beredd? Kampanj för bättre beredskap

Idag inleds Krisberedskapsveckan, en årlig kampanj för att stärka människors motståndskraft inför kriser – och ytterst krig. Årets nationella kampanj påminner oss om allas vår viktiga roll i Sveriges beredskap. Samma budskap har Ann Örenholm-Persson och Alf-Göran Rappner från Kävlinges Frivilliga resursgrupp, som idag föreläser på temat ”Är du beredd?”.

- Du ska klara dig själv hemma i en vecka med vatten, mat, värme och el så det är viktigt att vara förberedd när krisen kommer. För att den kommer är säkert, säger Alf-Göran Rappner från Frivilliga resursgruppen, FRG, i Kävlinge.

FRG organiseras av det lokala civilförsvarsförbundet och finns till hands när kommunens ordinarie resurser behöver förstärkas i utsatta lägen. Det kan röra sig om översvämningar, bränder, långa elavbrott eller – som vi alla fått erfara – en pandemi som testar samhällets resurser. FRG:s arbete i Kävlinge samordnas av Ann Örenholm-Persson.

- Vi är en grupp män och kvinnor med olika bakgrund som alla är beredda att rycka in när det behövs. Från våra yrkesliv har vi erfarenhet från exempelvis räddningstjänst, sjukvård och olika hantverk. Alla kommer med sina perspektiv och kunskaper, berättar Ann Örenholm-Persson.

För den som vill ställa upp som frivillig resurs är dock det viktigaste att ha ett starkt engagemang för samhället. Alla som ansluter sig till gruppen får en grundutbildning som bland annat innefattar hjärt-lungräddning, första hjälpen och krishantering.

Din beredskap viktig

FRG:s insatser vid kriser är en viktig del av samhällets beredskap. Minst lika viktigt är dock att vi alla är beredda när något inträffar. Krisberedskapsveckan uppmärksammar hur vi genom enkla förberedelser i vardagen kan ta ansvar för den egna beredskapen och samtidigt stärka hela samhällets motståndskraft.

- Vårt samhälle är oerhört sårbart. Förut talade man bara om krig, men numera finns det mycket som kan ställa vår vardag på ända – stormar, vattenläckor och cyberattacker. Vi är mindre sårbara om vi har beredskap och här har vi alla ett ansvar, säger Alf-Göran Rappner.

Ikväll föreläser han på Löddeköpinge församlingshem om hur du genom att vara väl förberedd klarar av olyckor och krislägen.

Föreläsning om hemberedskap i Löddeköpinge 27 september klockan 18:00 – anmäl dig här.

Fakta: Är du beredd?

Vid en kris kommer hjälpen från samhället att först gå till de som behöver den mest, så planera för att kunna klara dig utan samhällets hjälp i minst några dygn men helst upp till en vecka. Har du det du behöver hemma?

1. Vatten
      Du behöver minst tre liter vatten om dagen. Ett smart sätt att förbereda sig på är att frysa in vatten i PET-flaskor. Om du är osäker på kvaliteten behöver du kunna koka vattnet.

2. Värme
      Det är viktigt att ha en plan för alternativ uppvärmning av ditt hem och att ha saker hemma som kan underlätta att hålla värmen.

3. Mat
      Se till att ha extra mat hemma som ger tillräckligt med energi. Använd hållbar mat som kan tillagas snabbt, kräver liten mängd vatten eller som kan ätas utan tillagning.

4. Kommunikation
      I en kris ska du lyssna på din lokala P4-kanal för att få information om vad som händer, hur du själv ska agera och vad ansvariga myndigheter gör. Du kan också behöva komma i kontakt med dina anhöriga.

Förbered dig för kris – MSB har samlat allt du behöver veta på sidan ’Din säkerhet’

Fakta: Krisberedskapsveckan

I år firar Sverige 100 år av demokrati. Det vill Krisberedskapsveckan särskilt uppmärksamma genom att lyfta budskap om hur vi i vardagen kan värna vårt lands frihet och självständighet liksom våra mänskliga rättigheter. ”Du är en del av Sveriges beredskap” är årets kampanjbudskap som ska få människor att känna sig delaktiga i arbetet för ett öppet samhälle, ett samhälle som också har kraft att stå emot det som kan hota vår självständighet.

Du är en del av Sveriges beredskap – MSB:s information om hur vi kan hjälpas åt