Den enkätundersökning om kollektivtrafik som genomfördes i Löddeköpinge, Hofterup och Ålstorp i våras visar att det finns potential för ökat bussresande. Foto: Karl-Johan Hjertström

Direktbuss till Malmö högst på Löddebornas önskelista

Vårens enkätundersökning om kollektivtrafik som genomfördes i Löddeköpinge, Hofterup och Ålstorp visar att fler vill resa kollektivt men att långa restider försvårar.

I Kävlinge kommuns översiktsplan ÖP 2040 tar kommunen ställning för behovet av en attraktiv busstrafik i kommunen. Särskilt i de västra delarna där närheten till väg E6 ger ett högt bilanvändande idag. Tidigare i år skickade därför Kävlinge kommun, tillsammans med Skånetrafiken och bussbolaget Nobina, ut en enkät till samtliga boende i Löddeköpinge, Hofterup och Ålstorp för att undersöka resvanorna och pendlingen i kommunens västra delar.

Syftet med enkätundersökningen var just att ta del av invånarnas åsikter om kollektivtrafiken i Löddeköpinge och Hofterup/Ålstorp, både från personer som reser med kollektivtrafiken idag och från dem som reser på annat sätt. Avsikten var att få bättre kunskap om varför invånarna väljer att resa som de gör och i förlängningen vad som behövs för att få till ett ökat resande med kollektivtrafiken. Enkäten bestod av 13 frågor och besvarades av 1261 personer. Stort tack till alla er som tog er tid att delta.

Nu har vi analyserat resultaten, bland annat de cirka 4 000 fritextsvar som kommit in. Vi kan se att en majoritet av de som besvarat enkäten anser att det inte är enkelt att resa med kollektivtrafiken idag. Motiveringarna är bland annat låg turtäthet, för många byten och för lång restid. En återkommande synpunkt i fritextsvaren är att det saknas en direktförbindelse mellan Löddeköpinge och Malmö. Endast 3 % instämmer helt i påståendet att det är enkelt att resa med kollektivtrafiken.

Direktförbindelse till Malmö saknas

Restid och direkt resväg utan byten är de faktorer som flest personer anser är viktigast när de reser - oavsett vilket trafikslag de reser med. Hos en majoritet av de svarande finns en vilja att resa mer med kollektivtrafiken.

- Resultatet visar på att det finns potential för ökat bussresande i kommunens västra delar. Från kommunens sida anser vi att det behövs en direkt busslinje mellan Löddeköpinge och Malmö för att möta upp de önskemål som finns, säger Therese Andersson, chef för strategisk planering på Sektor Samhällsbyggnad på Kävlinge kommun.

Skånetrafiken är ansvariga för kollektivtrafiken i hela Skåne och beslutar om linjesträckningar och tidtabeller. Kävlinge kommun har en löpande dialog med Skånetrafiken för att förbättra resmöjligheterna.

Sedan december 2021 saknas möjligheten för Löddeborna att åka direktbuss till Malmö. Flera svarande uppger i enkäten att de saknar busslinje 138. Vi ser tydligt i enkätresultatet att de som pendlar till Lund är mer nöjda och reser oftare än de som pendlar till Malmö.

- Det är viktigt att kunna pendla klimatsmart i hela vår kommun. Vi ser att Lundapendlare har en genare och snabbare resväg idag något som Kävlinge kommun även vill utveckla för de som reser mot Malmö framöver. Vi kommer självklart fortsätta vår aktiva dialog med Skånetrafiken, säger kommunstyrelsens ordförande Pia Almström.

Läs mer om enkätresultaten under Relaterad media.

Therese Andersson

Strategisk planeringschef 046-73 91 84