Finalister i ​Årets Entreprenör: Vännerna på Lindsells vädrar vinstchans

Finalister i ​Årets Entreprenör: Vännerna på Lindsells vädrar vinstchans

Kent Hernsell och Niclas Lindell var i final även 2015. De båda finalisterna har märkt att Lindsells blivit ett välkänt företag i Skåne och de får mycket positiv feedback från kunderna.

– Det känns fantastiskt roligt att ha blivit nominerade och hamnat i final igen. Speciellt efter ett så utmanande år som det varit, säger Niclas Lindell, vd.

Niclas startade Lindsells AB 2010 tillsammans med barndomsvännen Kent Hernsell, projektledare. Företaget är en totalentreprenör inom ventilation, kyla och värme. De gör projekteringar, installationer, service, lagstadgade besiktningar samt radonåtgärder. Många kunder är bostadsföreningar och de har över 6 000 privatkunder.

Ökade omsättningen 2020

Omsättningen har ökat stadigt. Förra året omsatte företaget 28,5 miljoner kronor.

– Vi är stolta! Vi har växlat upp, byggt ut och satsat. Vi ökade omsättningen med över 20 procent mot 2019.

På företagets adress, Materialvägen 3 i Löddeköpinge, ligger även Recovent AB, som Niclas och Kent startade 2019. Där har de utveckling och tillverkning av ventilationsprodukter. Deras framgång tror de beror på ständigt nytänkande och stort kundfokus.

– Vi är väldigt positiva inför framtiden och har lika mycket driv nu som för tio år sedan. Ett mål är att nå ut i Norden med Recovents produkter.

Har hjärtat i kommunen

Lindsells har tio anställda och söker personal: montörer, kyltekniker, servicetekniker och utbildade ventilationstekniker.

– Vi har högt kvalitetstänk, framhåller Kent Hernsell.

De har gjort ett specialuppdrag i Stockholm, men arbetar annars oftast hemma i Skåne eller i närheten.

– Vi fortsätter satsa i kommunen, framhåller Niclas Lindell. Här har vi vårt hjärta!

Text och bild: Lovisa Mölstad

Mats Rosén