​Högklassigt byggande tar bröderna till final i Årets entreprenör

​Högklassigt byggande tar bröderna till final i Årets entreprenör

– Det känns roligt att gå till jobbet varje dag, säger Mattias Larsson och får medhåll av storebror Richard Larsson, vd. Nu är Prima Bygg i Kävlinge AB finalist i Årets entreprenör.

– Det är roligt! Vi är stolta över att vara i final, säger Richard.

– Det bevisar att vi har gjort något bra, inflikar Mattias.

Prima Bygg i Kävlinge start­ade som ett handelsbolag 2008. Då byggde bröderna ar­kitektritade hus i lättbetong åt en husleverantör. Prima Bygg i Kävlinge ombildades till aktiebolag 2015 och anställde då också sin första snickare.

Sedan april 2020 håller företaget till i egna lokaler på Malmgatan 4. Sju anställda utför alla typer av byggnads­arbeten så som tillbyggnader, takbyten och köksrenove­ringar. 85 procent av verk­samheten riktar sig till den privata sektorn. Resterande 15 procent är serviceavtal med bostadsrättsföreningar.

Välskött företag

2020 omsatte Prima bygg i Kävlinge AB omkring 23 mil­joner kronor, en ökning med 4 miljoner jämfört med 2019.

– Vi har ett välskött företag med god ekonomi, säger Ric­hard Larsson.

Richard gör kundbesök, kalkylerar, projektleder upp­dragen samt köper in material och tjänster från underleve­rantörer. Mattias är ute och snickrar, har hand om inköp av maskiner, fakturering och kontakt med revisorer.

Anställer fler snickare

Företaget erbjuder totalentreprenader, får jobb via rekommendationer och har kunder från södra Malmö till Helsingborg. Faktorer som leder till framgång tror de är punktlighet, god kommunika­tion, lyhördhet inför kundens önskemål, god service och att utföra jobb av hög kvalitet.

2021 är målsättningen att an­ställa fler erfarna snickare och att öppna upp en ny avdelning inom företaget säger Richard.

– Framtiden är ljus!

Text och foto: Lovisa Mölstad