För fjärde året i rad – Rinnebäck har skolbibliotek i världsklass

För fjärde året i rad – Rinnebäck har skolbibliotek i världsklass

Varje år delar fackförbundet DIK ut utmärkelsen: "Skolbibliotek i världsklass". Både Tolvåkersskolan och Rinnebäckskolan, i Kävlinge har fått utmärkelsen 2022. För Ninni Malmstedt, skolbibliotekarie på Rinnebäckskolan är det fjärde raka utmärkelsen.
- Jag sträcker lite extra på mig, säger hon.

Ninni Malmstedt sträcker på sig där hon sitter omgärdad av barn- och ungdomsböcker i biblioteket på Rinnebäckskolan i Kävlinge kommun. På väggen precis innanför dörren kommer ett fjärde diplom snart att sättas upp, ett som säger att för fjärde året i rad har Rinnebäckskolan ett ”Skolbibliotek i världsklass”
- Det är ett kvitto på att det som skolbiblioteket gör på skolan, och jag, att det är en del av skolan. Att eleverna har en bra verksamhet. Att det är ett tillgängligt bibliotek och att vi är på rätt väg. Det finns fler som tycker att det jag gör är det som ska göras, och det är alltid roligt att få ett kvitto på det, säger hon.

Det är fackförbundet DIK som varje år delar ut utmärkelsen ”Skolbibliotek i världsklass”. I år var det 39, av 63 nominerade skolor, som klarade alla krav och får ett diplom. Bland dem Tolvåkerskolan i Löddeköpinge och alltså: Ninni Malmstedts bibliotek på Rinnebäckskolan. Samtidigt som det, enligt en ny undersökning från Lärarstiftelsen, inte finns något bemannat skolbibliotek alls i fyra skånska kommuner.
- Det är också ett kvitto på att det är värt att hålla kvar, och satsa på skolbiblioteket, att inte göra nerdragningar. Vi vet att det är en bra verksamhet, eleverna får ut mycket utav det. Läraren och jag kompletterar varandra. Läraren har ämneskunskaperna och jag har sökkunskaperna och det blir alltid bra med samarbete, säger Ninni Malmstedt.

”Biblioteket är en del av skolans verksamhet”

Ninni Malmstedt berättar hur ett Skolbibliotek i världsklass arbetar i Kävlinge kommun.
- Biblioteket är en del av skolans verksamhet. Jag är ute i klasserna och har mycket källkritik och media- och informationskunnighet. Då har jag det från förskoleklass och jobbar kontinuerligt genom varje årskurs. Sen har alla elever tid på biblioteket, de yngre kommer varje vecka och de äldre kommer varannan vecka för det tar lite längre tid för dem att läsa ut sina böcker. De får en vana att umgås i biblioteksrummet, de får en vana att hitta böcker. Du lär dig vilka böcker som finns, och vad du är intresserad av, säger hon.

Mycket samarbete inom kommunen

Skolbiblioteken i Kävlinge kommun samarbetar mycket och har möten varje fredag. Det märks också, varje år brukar det vara flera som får utmärkelsen Skolbibliotek i världsklass.
- På våra träffar delger vi varandra pedagogiska tips, vi diskuterar olika pedagogiska böcker som har med skolbibliotek att göra. Vi bokpratar för varandra, ingen kan läsa all litteratur som ges ut och vi har lite olika fallenhet för olika genrer, säger hon och berättar om Biblioteksbubbel.
- Bloggen som är väldigt rolig att göra tillsammans. Vi är sju stycken som hjälps åt vilket gör att det alltid finns nya inlägg på bloggen.

Nu fortsätter Rinnebäckskolan sitt arbete för att nästa år få sin femte raka utmärkelse.
- Fortsätta på den inslagna vägen. Bli lite vassare och lite bättre. Det finns redan i planerna hur vi ska kunna jobba till nästa år också. Som sagt, fortsätta satsa på skolbiblioteket är ju det viktigaste, och ge tid för att kunna samarbeta med lärarna och göra det absolut bäst för våra elever, säger Ninni Malmstedt, skolbibliotekarie i världsklass.