Kreativ läsning gav klass 2C på Nyvångskolan i Löddeköpinge utmärkelsen Årets läsklass 2022. Foto: Kävlinge kommun

Glassvinst lockade till läsglädje för årets läsklass

I dag var det skolavslutning i Kävlinge kommuns skolor och några som är extra förtjänta av julledigt är klass 2C på Nyvångskolan i Löddeköpinge. De vann nämligen Akademibokhandelns lästävling och blev årets läsklass 2022. Av alla 268 deltagande lågstadieklasserna i landet var klass 2C flitigast och mest kreativa – och vann därmed ett besök av hemglassbilen.

För andra året i rad arrangerade Akademibokhandeln i år en lästävling för landets lågstadieelever. Genom att tillsammans logga läskvartar, fylla i en poster och dela med sig av sina kreativa lästips tävlade klasserna om böcker, spel, pyssel och glass till hela klassen.

- Kreativiteten har inga gränser för barnen när de väl sätter igång. Vi har läst högt, lågt, ensamma och tillsammans. Vi har skrivit egna böcker och tipsat om favoriter i bokhyllan. Läsglädje smittar och vi delar gärna med oss i klassen, berättar Maria Olsson, lärare för vinnarklassen på Nyvångsskolan.

Glassvinst gav mersmak

Klassen var med i tävlingen även förra året och kom då på nionde plats. Även då vann klassen glass för ett värde på 600 kronor, vilket varit uppskattat under hela året.

- I år var det eleverna själva som frågade efter tävlingen och ville vara med, vilket ju är extra roligt, säger Maria.

Läsglädjen sprider sig

Förstapriset innehöll en hel låda med spel av olika slag och ett tjugotal böcker att ha i klassrummet. Varje elev kommer också att få ett eget exemplar av boken ”Yumi och Tomu i spelmästarens händer” samt en snygg skrivbok och en rolig penna. Boken kommer klassen att göra nya läsprojekt kring så läsglädjen kommer att fortsätta även under nästa år. Och då kommer även hemglassbilen att komma till skolan och välförtjänt bjuda klassen på glass!

Fakta om tävlingen:

Tävlingen är en del av Bokusgruppens hållbarhetsarbete för läsfrämjande. Forskning visar att barn som läser, och blir lästa för, får bättre ordförråd och snabbare språkutveckling. Att tidigt i livet etablera goda läsvanor är avgörande för att på sikt bli en läsande människa som kan tillgodogöra sig olika perspektiv och göra sin röst hörd.

Fakta om skolbibliotek i Kävlinge kommun:

I Kävlinge kommun har vi under lång tid satsat på att ha skolbibliotek i världsklass när många andra kommuner istället drar ner på bibliotekarierna. Vi hoppas det ger resultat för vår barn och ungdomar i framtiden.