Förbättrat trygghetsindex för Kävlinge kommun

Förbättrat trygghetsindex för Kävlinge kommun

Polisens resultat för den lokala trygghetsmätningen för lokalpolisområde Kävlinge är nu klar. Resultatet för Kävlinge kommun visar en fortsatt förbättring i trygghetsindex, en minskning från 1.43 till 1.35 på en 6-gradig skala, vilket är den lägsta siffran sedan mätningarna startade.

Lokalpolisområde (LPO) Kävlinge består av kommunerna Kävlinge, Lomma, Staffanstorp och Burlöv. Årets mätresultat för Kävlinge kommun visar på ett lågt trygghetsindex, vilket innebär att Kävlinge upplevs som en trygg kommun.

Svarsfrekvensen var 64%, vilket är högre än genomsnittet i region syd. Av de svarande är det 83,4% som uppger att de inte varit utsatta för något som helst brott.

Skillnad mellan öst och väst

Kommunen mäts i två delområden, Kävlinge Öster samt Kävlinge Väster, och de båda delarna skiljer sig något åt. I Kävlinge Öster minskade index till 1,16 jämfört med 1,35 år 2022 medan index för Kävlinge Väster ökade från 1,35 år 2022 till 1,57 i år.

Andelen som uppger att de känner sig trygga ute ensam sen kväll är hög i båda delområdena, 72% respektive 71%.

Andelen personer som oroat sig för inbrott i bostaden är högre i Kävlinge Väster. Trots en ökad oro kan vi konstatera att bostadsinbrotten fortsätter att minska. En väl fungerande grannsamverkan bidrar till att minska såväl bostadsinbrott som bilinbrott och skadegörelse i bostadsområdet.

Buskörning med moped

Även om det har förbättrats så upplevs utomhusstörningar i form av buskörning med moped fortfarande som ett som ett påtagligt problem i Kävlinge Väster medan man i Kävlinge Öster inte tycker att det är ett särskilt påtagligt problem. Polisen bedriver ett aktivt trafikarbete, både i form av hastighetskontroller, efterlevnad av trafikregler och i form av riktade kontroller och informationskampanjer.

- Vi kommer att tillsammans med kommunen se vad vi kan göra för att komma till rätta med just denna problematik och öka trygghetskänslan ytterligare till nästa år, säger kommunpolis Jessica Mårtensson.

Ökade observationer av narkotikahandel

I Kävlinge Öster är det 10% som uppger att de observerat vad de uppfattar som narkotikaförsäljning i området. Detta är en fördubbling jämfört med föregående år och högre än i Kävlinge Väster där siffran är 3%. Polisen ska genom närvaro och riktade kontroller förhindra, försvåra och öka upptäcktsrisken vid hantering av narkotika. Samverkan mellan olika aktörer, såsom polis, kommun, fastighetsägare med flera, är en framgångsfaktor för att komma åt denna problematik.

Kartläggning av brottsligheten pågår

Polisens undersökning är ett av flera underlag som Kävlinge kommun använder i den pågående större kartläggningen av brottsligheten i kommunen. Kartläggningen ligger sedan till grund för planering av brottförebyggande och trygghetsskapande aktiviteter under kommande år, både polisens egna och gemensamma med kommunen och andra samhällsaktörer.

Ett led i detta arbetet är att flera aktörer tillsammans genomför lokala trygghetsvandringar och undersökningar i olika delar av kommunen. Du har väl inte missat den enkät som just nu genomförs för att dyka ner i den upplevda tryggheten runt Mårtensgatan, Unionstorget och stationen i Kävlinge centrum?

Läs mer om den här: Polisen tar pulsen på kommuninvånarnas upplevda trygghet i centrala Kävlinge

- Det brottsförebyggande arbetet är viktigt och vi är väldigt tacksamma för alla inkomna svar i trygghetsmätningen. Nu hoppas vi att den fördjupade undersökningen i Kävlinge centrum ska ge oss en ytterligare information om den upplevda tryggheten där, säger Sofia Kobander som är tillförordnad säkerhetssamordnare i Kävlinge kommun.

Den fullständiga rapporten om hela LPO Kävlinge hittar du på Polisens webbplats

Det var i augusti som polisen skickade ut enkäter via e-post till cirka 600 slumpmässigt utvalda kommuninvånare. Det är resultatet av dessa svar som man nu sammanställt och som resulterat i ett trygghetsindex mellan 0 och 6, där ett lägre värde innebär en upplevd tryggare miljö än ett högt värde.