Unionstorget i centrala Kävlinge. Foto: Monika Carnehult

Polisen tar pulsen på kommuninvånarnas upplevda trygghet i centrala Kävlinge

Med start idag måndag och två veckor framöver kommer Polisen i samarbete med Kävlinge kommun att genomföra en fördjupad trygghetsundersökning med fokus på Kävlinge tätorts centrala delar. Kommuninvånarna kan hjälpa till genom att svara på en enklare, digital enkät som nås via Kävlinge kommuns webbplats. Det ges också möjlighet till att träffa och prata med områdes- och kommunpolisen vid två separata tillfällen under vecka 45 och 46.

I slutet av sommaren genomförde Polisen och Kävlinge kommun en fysisk trygghetsvandring i området kring Mårtensgatan, Unionstorget och centralstationen med bland annat fastighetsägarna och andra aktörer.

- Vi vill ge medborgarna en möjlighet att tycka till om hur de upplever de centrala delarna av Kävlinge. Detta som ett komplement till trygghetsvandringen som genomförts tidigare i år, berättar kommunpolis Jessica Mårtensson.

Syftet är att få medborgarnas upplevelse av centrala Kävlinge och fördjupad kännedom kring vem som behöver göra vilka insatser, oavsett resultat.

- Även om det skulle visa sig att besökare och kommuninvånare som rör sig i centrala Kävlinge skulle tycka att det är tryggt, så är det värdefull information för framtida insatser. Trygghet är något man måste arbeta med kontinuerligt, säger områdespolis Andreas Westesson.

Riktat undersökning

Polisen genomförde tidigare i år en omfattande trygghetsundersökning för hela kommunen. Resultatet av denna kommunövergripande trygghetsundersökning kommer senare i veckan, men allt pekar på att Kävlinge kommuns resultat ser bra ut. Den fördjupade undersökning som nu genomförs rör endast centrala Kävlinge.

En annan skillnad är att undersökningen kompletteras med personliga möten och medborgardialog. Det görs genom att kommun- och områdespolis vid två tillfällen under vecka 45 och 46 kommer att finnas tillgängliga i centrala Kävlinge för att prata trygghet.

• 8 november kl. 10-12, Kommunhuset (Östra stationstorget)
  • 17 november kl. 16-18, Mårtensgatan/Unionstorget

Resultat innan årsskiftet

Nyfikna kommer att kunna ta del av resultat innan årsskiftet 2023/2024. Uppföljning kommer via Polisens sociala medier och Kävlinge kommuns kommunikationskanaler.

Vid frågor kring undersökningen eller tryggheten i Kävlinge tätort.
Jessica Mårtensson, kommunpolis
Telefon: 114 14 (växel)