Föreningsmingel i integrationens tecken

Föreningsmingel i integrationens tecken

Hur kan vi tillsammans få kommunens nya medborgare att bli aktiva i föreningslivet? Det var frågeställningen när Kävlinge kommun under fredagen bjöd in kommunens föreningar och civilsamhälle till en eftermiddag i integrationens tecken.

- Det bör inte bara handla om hur föreningar kan hjälpa till med integrationen. Jag vill gärna att man vänder på resonemanget och ser vilken resurs det är med fler människor som engagerar sig. En förening är ju dess medlemmar, säger Johan Douglies, ordförande i Arbetsliv- och fritidsnämnden.

Redan från start var engagemanget stort och många frågor och idéer ventilerades. Ett bra avstamp för fortsatt samverkan och dialog.

- Föreningsdagar där man kan testa många olika sporter eller ett tätare samarbete med fritids skulle kunna vara smarta sätt att nå ut, funderar Patricia Jeppsson från Kävlinge IBK.

Bland dagens talare fanns Erika Löfgren från UNHCR, Helen Frithiof från Migrationsverket och Torgny Ängquist och Gunilla Holmlin från Länsstyrelsen Skåne.