Förslag att skjuta p-avgifter på framtiden

Förslag att skjuta p-avgifter på framtiden

Kommunfullmäktige föreslås besluta att avvakta med införandet av p-avgifter i centrala Kävlinge. Anledningen är att behovet i nuläget inte är så stort som prognosen visade innan pandemin.

Kommunfullmäktige i Kävlinge kommun beslutade i fjol att införa avgiftsbelagd parkering i centrala Kävlinge. Skälet till beslutet var att öka flödet och göra centrum och stationen fortsatt tillgängligt, när Stationsstaden växer och allt fler bor och arbetare där.

Underlaget för kommunfullmäktiges beslut gjordes före pandemin och innan Furulunds station togs i drift. Då var behovet av en reglering av parkeringsplatser tydligare. Nya resvanor och ett nytt sätt att arbeta på efter pandemin har gjort att kommunens tekniska enhet i nuläget inte ser något behov av att införa avgiftsbelagd parkering.

Kävlinge kommuns tekniska enhet har vid olika tillfällen sedan årsskiftet inventerat parkeringssituationen i Kävlinge centrum. Resultatet av inventeringen visar att det inte vid något av dessa tillfällen har varit brist på lediga parkeringsplatser. Tekniska enheten har därför föreslagit kommunstyrelsen att avvakta med införandet, vilket kommunstyrelsen beslutade på sammanträdet den 27 april. I juni kommer frågan slutligen att behandlas av kommunfullmäktige.