Jobba som röstmottagare i höstens val - anmälan är öppen

Jobba som röstmottagare i höstens val - anmälan är öppen

Till hösten är det val i Sverige. Nu är anmälan öppen för dig som vill arbeta som röstmottagare och valförrättare - ett roligt uppdrag och en viktig sak för demokratin. Varmt välkommen med din intresseanmälan!

Den 11 september är det val till riksdag, region- och kommunfullmäktige. För att genomföra valet krävs ett stort antal engagerade människor. Kävlinge kommuns valnämnd har ansvaret för genomförandet av röstningen i vår kommun. Det innebär bland annat att utse och utbilda röstmottagare som arbetar under valdagen och under förtidsröstningen.

Anmäl intresse att arbeta vid valet

Nu är anmälan öppen för dig som är intresserad av att arbeta som röstmottagare eller valförrättare. Du kan anmäla ditt intresse för att arbeta med förtidsröstning och/eller på valdagen. Välkommen med din ansökan!

Intresseanmälan - arbeta vid förtidsröstningen >

Intresseanmälan - arbeta på valdagen >

Arbeta som valförrättare - så funkar det:

Som valförrättare och röstmottagare får du timarvode för din insats. Din uppgift är att:

• guida väljare
  • dela ut valkuvert
  • hålla ordning i vallokalen
  • ta emot röster
  • räknar rösterna vid dagens slut

Vi behöver såväl valförrättare till valdagen som röstmottagare vid förtidsröstningen:

• På valdagen arbetare du under hela dagen, med pauser.
  • Vid förtidsröstningen varierar öppettiderna i röstningslokalerna (både dagtid, kvällstid och helger). Du väljer själv när du vill arbeta samt hur många timmar per vecka du vill arbeta.

Krav på den som arbetar som valförrättare och röstmottagare:

• Du måste antingen bo eller arbeta i Kävlinge kommun.
  • Du ska ha fyllt 18 år den dagen du börjar arbeta men får inte ha fyllt 69 år valdagen.
  • Du får inte vara förtroendevald med uppdrag i riksdagen, regionfullmäktige eller kommunfullmäktige och dess nämnder/styrelse eller stå på namnvalsedel för ett parti för kommande mandatperiod.
  • Du måste genomföra valnämndens utbildning.

Läs mer om valet och arbetet som röstmottagare och valförrättare på kavligne.se/val >