Kävlinge på plats 12 i ranking om företagsklimat

Kävlinge på plats 12 i ranking om företagsklimat

Kävlinge kommun placerar sig på plats 12 i Svenskt Näringsliv årliga rankning av det lokala företagsklimatet. Servicen till företag, kommunikationer samt kommunpolitikers och skolans attityder till företagande har undersökts i landets 290 kommuner.

Den 24 september presenterade Svenskt Näringsliv sin ranking om kommunernas företagsklimat. Kävlinge kommun hamnar på plats 12. Efter att de senaste fyra åren förbättrat sina resultat tappar nu Kävlinge åtta placeringar, men ligger ändå bland topp 20 av 290 kommuner i landet. I Kävlinge kommun har drygt 90 företagare svarat på enkätundersökningen.

- Ett bra företagsklimat är en förutsättning för att nå vårt mål att bli Skånes bästa boendekommun. Företagande och entreprenörskap är grunden för att skapa jobb och lokal tillväxt. Vi behöver ett bra samarbete med våra företagare eftersom det är vi tillsammans som skapar förutsättningar för att utveckla samhället och platsen Kävlinge kommun, Pia Almström, kommunstyrelsens ordförande.

Förbättra förutsättningarna

Kävlinge kommun ligger fortfarande kvar bland de 10 procent bästa kommunerna i landet. Men sjunker i det sammanfattande omdöme av företagsklimatet, i kommunpolitikernas och tjänstemännens attityder och likaså i frågor om service, tillämpning av lagar och regler samt upphandling.

- Vi behöver se över och förbättra fler delar som påverkar vårt företagsklimat. Varje år genomförs ett flertal aktiviteter riktad till företagare och vi behöver arbeta för att förbättra förutsättningar för våra företagare i kommunen, säger Mats Rosén, näringslivs- och turistchef.

Närmast arrangeras en frukostträff den 22 oktober tillsammans med Kävlinge Furulund Samverkan och KKB med fokus på handel och platsutveckling för att i samarbete med företagen utveckla Kävlinge centrum.

- Till våren 2020 planerar vi även ett större seminarium för att gemensamt med företagen i kommunen och den kommunala organisationen återta en topplacering både vad gäller vårt servicelöfte i myndighetsutövning och Kävlinge som bästa plats att driva och starta företag, säger Mats Rosén.

Om undersökningen

Svenskt Näringsliv gör varje år en kommunrankning av företagsklimatet. En del i rankningen baseras på resultatet av en enkätundersökning som besvaras av drygt 30 000 företagare runt om i Sverige. I undersökningen betygsätter företagen sina hemkommuner gällande servicen till företag, kommunikationer samt kommunpolitikers och skolans attityder till företagande.

Läs mer om resultatet i Svensk Näringslivs ranking av företagsklimat 2019länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Mats Rosén

Näringslivs- och turistchef 046-73 96 80