Fredwicksfeldtska möllan i Löddeköpinge är i behov av omfattande renovering.

Knapp miljon ska rädda Fredwicksfeldtska möllan

Kävlinge kommun har beviljat 950 000 kronor för att rädda Fredwicksfeldtska möllan i Löddeköpinge. Pengarna kommer att betalas ut till Harjager Härads Fornminnes- och hembygdsförening under tre år, med början till våren.

Kommunstyrelsen anser att möllan är en värdefull kulturbyggnad och ser positivt till en upprustning av byggnaden. Ett av villkoren är att renoveringen ska öka tillgängligheten för kommuninvånare och besökare, så att fler ska kunna ta del av vårt viktiga kulturarv.

- Vi är stolta över att kunna bidra till att bevara en så viktig kulturbyggnad i vår kommun, säger Pia Almström, kommunstyrelsens ordförande.

Inför 2022 planeras ett stort arbete med ny takbeläggning, byte av takvirke, reparation av segelbanan samt nedtagning av vingarna för behandling och justering. Arbetet beräknas starta under våren 2022, när det blivit lite varmare.

Möllan byggdes 1849 och är en så kallad hättekvarn, där bara den övre hättan behöver vridas efter vinden. Den ses om en av de ståtligaste i hela Skåne och en välkänd symbol i Löddeköpinge. 1950 köptes kvarnen av kommunen som direkt skänkte den vidare till Harjager Härads Fornminnes- och hembygdsförening, som sedan dess haft ansvaret för byggnaden. 2016 konstaterades stora röt- och mögelskador på möllan. Nu har alltså kommunstyrelsen i Kävlinge klubbat att under tre år bidra med 950 000 kronor för att renovera kvarnen och bevara det kulturhistoriska värdet.