Lödde KK: ”Utan ån finns vi inte”

Lödde KK: ”Utan ån finns vi inte”

Ån som flyter genom Kävlinge kommun har varit livsviktig i över 1000 år. Några som tar hand om den och njuter av den nu är Lödde Kanotklubb.
- Det är Löddes pärla, säger Anna-Maria Lövgren.

I över 1000 år har ån, som flyter från Vombsjön till havet, varit livsnerven i det som nu är Kävlinge kommun. Närmast Öresund heter vattendraget Lödde å och där är den hem för Lödde Kanotklubb, en förening med 240 medlemmar som är mellan 8 och 80 år. Åtta av medlemmarna representerade dessutom Sverige i något landslag under förra året.
- Utan ån finns vi inte. Vi kan inte vara någon annanstans med vår förening. Vi har en 200 meters bana och en 500 meters bana, som är raka. Vi har jättebra förutsättningar att träna, säger Anna-Maria Lövgren i Lödde KK.

1000 år längs ån

Klubben känner att de är en del av den millenie-långa tradition som projektet ”1000 år längs ån” fokuserar på. Bland annat går det att höra om historien kring ån i podcasten: ”1000 år längs ån” som finns på plattformen A-cast.
- När vi är ute och paddlar i ån så möter vi de här stora stenarna som man har lagt ut för att hindra andra båtar från att komma in, vi paddlar ut och rundar ”Lödde kar”. Det känns som man är delaktig i den här livsnerven. Jag tycker det är fantastiskt att vara där, säger Anna-Maria Lövgren.

Delaktiga är de verkligen. Kanotklubben bidrar med båtar när Lunds universitet kommer och undersöker hur ån mår. De hjälper till när det ska utbildas 1000 ny Å-vårdare, unga skolelever som får lära sig hur de ska ta hand om ån. Utöver det har Anna-Maria Lövgren och föreningen massor av idéer på hur området kring ån, och kanotklubben, kan utvecklas ännu mer.
- Det är Löddes pärla, alla ungdomar kommer till oss, solar, badar och hänger på sommaren. Det är jättemysigt. Barnen och ungdomarna har valt den här platsen som en naturlig mötesplats, säger hon.

Prova på och kanotskola

Varje år visar också kanotklubben upp sin sport, och ån, för unga Kävlingebor. Förra året provade 185 barn i årskurs fyra, från tre skolor i kommunen, att paddla kanot på Lödde å.
- Jag tror att det är jätteviktigt att ha ett bra samarbete med skolorna i Kävlinge kommun. För att få barnen att se vad man kan göra med ån, att det är en fantastiskt fridfull plats att vara på, säger Anna-Maria Lövgren.

I sommar fortsätter också den populära Kanotskolan som förra året lockade 48 barn och ungdomar. 20 av dem har fortsatt med sporten kanot.
- Kanot är en så fantastisk sport. Man blir glad av att vara på en kanot-tävling, man blir glad av kanot-människor. De är så väldigt inkluderande, det finns inget ”vi och dom”. Det är en sådan sport, man njuter och man trivs. Man hjälps verkligen åt, jag tror det kommer vinna i längden, säger Anna-Maria Lövgren och pratar egentligen både om sporten Kanot och livet längs ån.