20 kanotister från Lödde Kanotklubb kammade hem ett medaljregn till klubben under sprint-SM i Hofors förra veckan.

Sveriges bästa kanotklubb finns i Löddeköpinge

Förra veckan anordnades sprint-SM i kanot i Hofors. För Lödde kanotklubb blev tävlingarna en stor framgång där alla de 20 aktiva tog medalj! Klubben kan numera titulera sig Sveriges bästa kanotklubb.

Tävlingarna genomfördes av Hofors kanotklubb och det var tävlingar för alla åldrar och flera olika grenar, för enmans-, tvåmans- och fyrmanskanoter (K1, K2 och K4). Att tävla i sprint innebär att man tävlar i sprintgrenarna 200 m, 500 m, 1000 m, 2500 m och 5000 m. Loppen körs i släta vatten. En kanotist kan tävla i flera olika sträckor och grenar, så det blir väldigt många lopp under flera dagar att prestera på.

Lödde kanotklubb åkte upp till tävlingarna i Hofors med ett stort gäng på 20 aktiva, i åldrarna 12 till 23. Totalt plockade de tävlande hem imponerande 114 medaljer; 61 guld, 27 silver och 26 brons!

- Det känns magiskt att få ha varit en del av detta. Att alla våra atleter tog medalj är historiskt i inom hela sporten. Det är verkligen en merit som vi är så stolta över, säger Per Lagerstam, kommunikationsansvarig på Lödde kanotklubb..

Förutom att Lödde kanotklubb blev utnämnd till Årets klubb såg också klubbens kanotister Johanna Johansson och Julia Lagerstam till att Agneta Andersson-priset gick till Löddeköpinge för fjärde året i rad! Agneta Andersson, Sveriges främsta kanotist genom tiderna, har instiftat priset som innebär att den klubb som har de två bästa kanotisterna i K1 på 500 meter får priset. Det innebär alltså att klubben behöver ha två kvinnliga kanotister som gör goda resultat i finalen för att få priset.

Även om Lödde kanotklubb inte är så stor har klubben haft stora framgångar förr. Flera världsstjärnor har börjat sitt kanotpaddlande i Löddeklubben. Peter Pennsäter kom 8:a i K4 på 1000 m på VM i Tammerfors, Finland 1983. Susanne Rosenqvist tog OS-brons i K4 på 500 m både i Barcelona 1992 och Atlanta 1996. Henrik Andersson tog två VM-medaljer 1997. De starkast lysande stjärnorna just nu är Julia Lagerstam och Theodor Orban. Lödde Kanotklubb har också blivit bästa klubb förut, på SM 1989 och 1996. Och nu 2022 var det alltså dags igen!

Hur firar man att man är Sveriges bästa kanotklubb?

- Det kommer att firas officiellt den 31 augusti eftersom vi vill att så många som möjligt av klubbens medlemmar och andra intressenter ska få vara med dela framgångarna. Då är det också avslutning på vår sommaraktivitet ”onsdagsrajset” så vi hoppas det blir god uppslutning, säger Per Lagerstam.

- Det är otroligt roligt att kanotklubben och Löddeköpinge uppmärksammas på detta sätt. Vilka enorma prestationer! Vi gratulerar förstås klubben och alla de tävlande och firar gärna med er den 31 augusti, säger Mikael Persson, kommundirektör i Kävlinge kommun

De deltagande SM-kanotisterna var:

Oda Värendh, Moa Nilsson, Julia Lagerstam, Theodor Orban, Nelly Tyrebrandt, Vendela Lövberg, Hannes Dahlberg, Mandus Gersbo, Malte Gersbo, Alvin Dahlberg, Ardis Luda, Johanna Johansson, Signe Claesson, Jean-Michel Bravo , Hannes Värendh, Tyra Sivtoft, Melvin Axelsson, Hugo Lagerstam, Elliot Axelsson, Emil Gullwi, Melker Larson och Oliver Lövberg.

Fotograf: Per Lagerstam

Kontaktuppgifter Lödde Kanotklubb: