Löddeköpinge utvecklas för att få mer ”bykänsla”

Löddeköpinge utvecklas för att få mer ”bykänsla”

Under hösten, mellan 14 augusti och våren 2024 kommer kommunen och dess entreprenör Fasab att jobba på och runt Barsebäcksvägen för att knyta ihop hela Lödde. Det kommer att skapa vissa bekymmer med framkomligheten.

För att knyta ihop och modernisera Löddeköpinge kommer Kävlinge kommun att bygga om på och runt Barsebäcksvägen i höst. Själva Barsebäcksvägen kommer att bli en upphöjd by-gata och få en bredare gång- och cykelväg längs södra sidan. Även busshållsplatserna vid Lödde centrum moderniseras. Dessutom byggs det sittplatser med grönska runt vid Vikhögsvägen.

Bygget börjar måndagen den 14 augusti. I första etappen, kommer kommunens entreprenör Fasab stänga av Barsebäcksvägen mellan Fäladsvägen och Valhallsvägen i fyra veckor, och Valhallsvägen till Centrumvägen i åtta veckor. Då kommer trafiken att ledas om med hjälp av orangea skyltar och trafikanter ombeds ta en annan väg.

Under den tiden kommer Skånetrafiken att köra bussarna 124, 126 och 132 via Landskronavägen och Köpingevägen. Se kartbild från Skånetrafiken över avstängda busshållsplatser nedan.

In- och utfart till Lödde centrum kommer att finnas från Odalvägen. In- och utfart till Snickarevägen mot Barsebäcksvägen kommer tyvärr inte vara möjligt under fyra första veckorna utan ni som ska till Snickarevägen, Gesällvägen, Murarevägen och Brännarevägen få köra över gång- och cykelvägen mellan Brännarevägen och Hägervägen.

Några hus på Barsebäcksvägen kommer att behöva flytta brevlådor och avfallskärl under vissa tider, de kommer att få brev och mer information snart.

De som bor närmast den här satsningen på och utvecklingen av Löddeköpinge, och som direkt drabbas av byggnationen, har fått information om det här tidigare och kommer hållas uppdaterade under byggets gång. Kävlinge kommun kommer också fortsätta hålla kommuninvånarna informerade under byggets tid.