Tillfällig omläggning av busslinjer - res från Hofterup till Tolvåker utan byten och ny hållplats för Nyvångskolan

Elever som reser från Hofterup till Löddeköpinge kommer under hösten att kunna resa hela vägen till Tolvåkerskolan med linje 126 utan byten. Under samma period får elever som reser från Barsebäck till Nyvångsskolan Tolvåker som tillfällig hållplats.

Höstens ombyggnad på och runt Barsebäcksvägen i Löddeköpinge påverkar framkomligheten och därmed också Skånetrafikens busslinjer. En förändring är att linje 126 från Hofterup kommer att dras om genom Löddeköpinge så att alla avgångar stannar utanför Tolvåkerskolan. En annan förändring är att linje 124 inte kan köra till hållplatsen Nyvångsskolan.

• Elever som reser med linje 126 kommer under hela hösten, under tiden som ombyggnationen pågår, att kunna åka mellan Tolvåkerskolan och Hofterup utan byten.
  • De elever som reser med linje 138 från Hofterup kommer även fortsättningsvis att behöva byta på morgonen eftersom linjen har Center Syd som ändhållplats.
  • Hållplatsen Nyvångsskolan stängs tillfälligt under hösten. Elever som reser med linje 124 mellan Barsebäck och Nyvångsskolan kommer under tiden som ombyggnationen pågår gå av och på vid hållplats Tolvåker.

Från och med tisdagen den 15 augusti kommer de nya tiderna att vara sökbara i Skånetrafikens reseplanerare.

Den tillfälliga sträckningen för linje 126 i Löddeköpinge.
Bild: Skånetrafiken

Den tillfälliga sträckningen för linje 124 i Löddeköpinge.
Bild: Skånetrafiken