6 föreningar får dela på 200 000 kronor i jubileumsbidrag.

Nu är våra föreningsbidrag för jubileumsaktiviteter klara!

I år fyller Kävlinge kommun 50 år. Det vill vi bland annat fira tillsammans med föreningslivet i vår kommun och därför kunde föreningar i kommunen under februari-mars ansöka om ett särskilt jubileumsbidrag för jubileumsaktiviteter. De föreningar som fått sina ansökningar beviljade får dela på 200 000 kronor. Det blir många spännande arrangemang som är öppna för alla invånare och som lyfter fram kommunens historia och utveckling.

Kriterierna för att få bidrag var bland annat att aktiviteten skulle vara öppen för allmänheten och att det skulle finnas en tydlig koppling till 50-årsjubileet. Totalt kom 20 ansökningar in och på grund av det stora antalet ansökningar har de projekt fått bidrag som förutom att de har ett festligt tema också har en tydlig koppling till kommunens historia och utveckling.

Följande aktiviteter har fått jubileumsbidrag:

• Guidade bussturer i kommunen med historiskt tema. Arrangör: Harjager Härads Fornminnes- och Hembygdsförening
  • Jubileumsquiz. Arrangör: OneTwoSing
  • Hitta ut-orientering i Kävlinge. Arrangör: OK Silva
  • Å-racet. Arrangör: Friluftsfrämjandet och Furulunds scoutkår i samarbete med Scouterna Lödde, Kävlinge Scoutkår knopen och Dösjebro scoutkår
  • Föreläsningar och utställning på tema Löddeköpinges historia. Arrangör: VikingaTider
  • Prova på kanot och kajak. Arrangör: Lödde kanotklubb

Det flesta aktiviteterna kommer att arrangeras under sommaren eller hösten. Så håll utkik i kommunens och arrangörernas kanaler om du är nyfiken på att delta.

Kontaktpersoner:

Pensionärsföreningar: Linnéa Ljung, linnea.ljung@kavlinge.se