Nu kommer seniorkorten

Nu kommer seniorkorten

Från och med 1 september reser kommuninvånare i Kävlinge kommun, som fyllt 70 år, fritt med Skånetrafiken. Korten skickas ut under den närmaste veckan.

Nästan 5000 seniorer kommer den närmaste veckan att få hem ett kort från Skånetrafiken som gör att de kan resa med buss och tåg, inom Kävlinge kommun, avgiftsfritt. Alla som är skrivna i kommunen och har fyllt 70 år kommer att få korten.

Det kommer att ge 70-plussarna i kommunen en rikare, mer livfull, tillvaro; en skönare vardag helt enkelt.
- Jag är glad över att vi har möjligheten att till hösten kunna erbjuda fria resor för 70-plussare inom kommunen. Det är ett efterlängtat beslut som vi hoppas kommer bidra till ökat kollektivtrafikåkande och att bryta isoleringen hos våra seniorer efter pandemin, säger Annsofie Thuresson, ordförande i Omsorgsnämnden.

De avgiftsfria resorna är inte begränsade till en viss tid på dagen utan gäller dygnet runt, alla dagar på året, från och med 1 september 2022. Vill man åka utanför Kävlinge kommun kan man köpa till ytterligare resor på kortet.

Kortet är personligt och får alltså inte lånas ut eller överlåtas till någon annan. Det ska signeras.

Kommunfullmäktige har även fattat beslut om att införa de ungdomskort för högstadie- och gymnasieungdomar, som tidigare nämnts. Ungdomskorten införs från och med nästa höst, höstterminen 2023.

För mer information och vid frågor om korten, kontakta Skånetrafiken via skanetrafiken.se eller 0771-77 77 77. Kävlinge kommun finns att kontakta på kavlinge.se och 046-73 90 00