Avgiftsfria seniorresor införs inom Kävlinge kommun

Avgiftsfria seniorresor införs inom Kävlinge kommun

Kommunfullmäktige har på förslag från Omsorgsnämnden i Kävlinge kommun beslutat att till hösten införa avgiftsfria resor för seniorer som är 70 år eller äldre och folkbokförda i Kävlinge kommun.

De avgiftsfria seniorresorna gäller för resa med Skånetrafikens ordinarie trafik med bussar och tåg inom kommunen. Vid resa som sträcker sig utanför kommungränsen kan en tilläggsavgift erläggas från sista zonen inom kommunen enligt Skånetrafikens ordinarie taxa.

De avgiftsfria seniorresorna kommer att gälla såväl dag- som kvällstid, alla dagar på året, med preliminär start från den 1 september 2022.

- Jag är glad över att vi har möjligheten att till hösten kunna erbjuda fria resor för 70-plussare inom kommunen. Det är ett efterlängtat beslut som vi hoppas kommer bidra till ökat kollektivtrafikåkande och att bryta isoleringen hos våra seniorer efter pandemin, säger Annsofie Thuresson, ordförande i Omsorgsnämnden.

Kommunfullmäktige fattade även beslut om att införa de ungdomskort för högstadie- och gymnasieungdomar, som tidigare nämnts. Ungdomskorten införs från och med nästa höst, höstterminen 2023.

Annsofie Thuresson (M)

Ordförande Kommunstyrelsen 0709-73 92 05