Konstnären Ann-Christine Jönsson sitter på plats på Mårtensgatan i Kävlinge och målar vackra grässtrån på ett elskåp. Fotograf: Monika Carnehult

Nu utsmyckas elskåpen i Kävlinge centrum

I sommar kommer 13 elskåp i Kävlinge centrum att utsmyckas med målade konstverk av olika lokala konstnärer. Temat är Växtkraft som varje konstnär får tolka på sitt sätt. I mitten av augusti ska alla verken vara klara och till hösten kommer Kävlinges elkonstslinga att invigas.

Konstverken kommer att finnas på några av Skånska Energis elskåp i en slinga från järnvägsstationen, ner längs Mårtensgatan och runt Unionstorget. Totalt kommer 14 elskåp att dekoreras. Ett av skåpen, det som står vid stationen kommer att visa vägen till de övriga 13 när allt är klart.

Alla verken är originalkonstverk som skapas för just detta ändamål. Det är många olika tekniker som används. En del av konstnärerna målar på plats medan andra verk kommer att tryckas upp och folieras på skåpen. Verken målas nu under sommaren när vädret är passande. Det tar några timmar för färgen att torka, så väntas regn kan konstnärerna inte vara på plats.

När vi tog en promenad genom centrum hittade vi Christian Frosts inte helt färdigställda elskåp med pågatåg, vattentorn och badhus på. I närheten satt konstnären Ann-Christine Jönsson på plats och målade vackra grässtrån på sitt skåp.

- Det känns väldigt fint att få vara en del av det offentliga rummet. Att sitta så här och skapa ute på gatan är väldigt roligt. Många kommer fram och pratar om konst och om allt möjligt. En del har sagt att de känner sig uppmuntrade att gå hem och våga skapa något själva, säger Ann-Christine Jönsson.

Ansvariga för projektet är Christian Frost och Ann-Christine Jönsson från Konstforum i Kävlinge, en ideell Konstnärs- och konsthantverksförening för lokala konstnärer och konsthantverkare i Kävlingebygden. Projektet finansieras med stöd från Kävlinge kommun och Sparbanksstiftelsen Finn.

Fotograf: Monika Carnehult