Annsofie Thuresson tog emot BID-diplomet av Inger Alfredsson och Marlene Hassel från Svenska Stadskärnor. Foto: Kävlinge kommun

Så här gör vi Kävlinge centrum mer attraktivt

Nu är Kävlinge kommuns stadsutvecklingsprocess diplomerad. Mellan januari 2021 och december 2022 har Kävlinge kommun medverkat i en process för att utveckla Kävlinge centrum – ett så kallat BID-projekt. Igår den 1 februari var det alltså dags för projektet att diplomeras efter knappt 2 års arbete. Men egentligen är det nu det roliga börjar – att skapa ett mer attraktivt centrum.

BID betyder Business Improvement District – affärsutvecklingsområde – och är en beprövad samverkansmodell för att få alla parter involverade, aktiverade och delaktiga i stadsutvecklingen.

Under processen har Kävlinge kommun tillsammans med flera olika samhällsaktörer, såsom företagarföreningen Kävlinge Furulund Samverkan (KFS), fastighetsägare, näringsidkare, föreningsliv och kommuninvånare, jobbat ihop för att hitta förbättringsåtgärder som ska utveckla centrala Kävlinge. Projektet har tagit fram en nulägesanalys och en affärs- och handlingsplan. Nu fortsätter arbetet i områdesgrupper med att göra verklighet av idéerna och verkligen skapa ett attraktivt och aktivt centrum. Ett exempel är de målade elskåp i stadskärnan, som gjordes i samverkan med lokala konstnärer under sommaren 2022. Precis innan jul godkändes BID-projektets affärsplan av Svenska Stadskärnor, KFS:s styrelse och Kävlinge kommuns kommunstyrelse och det var därmed dags för diplomutdelning och fest.

Nu ska idéerna bli verklighet

På plats i kommunhuset för att fira fanns förutom de som deltagit i processen också Marlene Hassel och Inger Alfredsson från Svenska Stadskärnor som överlämnade diplomet till kommunstyrelsens ordförande Annsofie Thuresson och Catharina Lindell, ordförande i KFS. Under kvällen presenterades dels några utvecklingsprojekt som är på gång i centrum, dels vår nya platsutvecklare Isabel Gölles som tillsammans med KFS ska arbeta med att få aktiviteterna i handlingsplanen genomförda.

- Det ska bli väldigt spännande att ta över stafettpinnen. Det finns flera kreativa och identitetsskapande idéer i handlingsplanen som vi nu ska försöka driva igenom. Alla som vill vara med att göra Kävlinge centrum mer attraktivt är hjärtligt välkomna att delta i det fortsatta arbetet. Det är bara att höra av sig till mig, säger Isabel Gölles.

- Vi vill fördjupa identiteten och öka attraktiviteten, boosta befintliga företag och kommuninvånare och locka hit nya. När vi skapar utveckling tillsammans ökar ”vi-känslan” och vi hoppas att fler vill leva, verka och bo här i Kävlinge, säger Catharina Lindell.

Stark samverkan och gemensam vision

Syftet med BID-projektet var att stärka samverkan mellan kommunens olika aktörer – kommun, fastighetsägare, näringsidkare, föreningsliv och invånare. Tillsammans har man bland annat tagit fram en gemensam vision för den vidare utvecklingen av centrala Kävlinge.

”Tillsammans skapar vi en skönare vardag i Kävlinge, där en levande och lummig stadskärna skapar stadsliv, med möjlighet till hygge, mat, möten, handel och kultur. Med stolthet bjuder vi in till vår stad, vårt vardagsrum!”

- Nu börjar det roliga med att genomföra några av de aktiviteter som tagits fram. Visionen säger verkligen mycket. Att med stolthet bjuda in till vårt vardagsrum visar på det sätt vi vill arbeta, i samverkan som en familj, avslutar Annsofie Thuresson.

Förslag på kommande åtgärder för att utveckla i Kävlinge centrum

• Namnbyte på Torget till för att knyta an till historia och varumärket
      • En gemensam städdag via Håll Sverige Rent
      • Se över möjligheten att prova tidsbegränsad gångfartsgata