Ny lag för tobaksfria nikotinprodukter - anmälan vid försäljning krävs

Ny lag för tobaksfria nikotinprodukter - anmälan vid försäljning krävs

Den 1 augusti träder en ny lag i kraft som reglerar försäljning och marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter, så kallat vitt snus. Enligt denna lag ska alla som säljer tobaksfria nikotinprodukter anmäla detta till kommunen. I Kävlinge kommun finns nu en e-tjänst för sådan anmälan.

Från och med 1 augusti 2022 regleras tobaksfria nikotinprodukter genom lagen (2022:1257) om tobaksfria nikotinprodukter. Lagen innehåller bestämmelser om produktanmälan, produktkrav, försäljning och marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter. Syftet med lagen är att begränsa de hälsorisker som är förenade med bruk av tobaksfria nikotinprodukter.

Egenkontroll

Den som säljer tobaksfria nikotinprodukter ska, förutom att anmäla försäljningen till kommunen, utöva egenkontroll över försäljningen och hanteringen i övrigt. Handlaren ska därför se till att det finns ett egenkontrollprogram som är lämpligt för verksamheten.

Anmäl försäljning i vår e-tjänst

Du som säljer tobaksfria nikotinprodukter måste anmäla detta till den kommun där försäljningen sker. Även du som tidigare anmält att du säljer tobaksprodukter behöver göra en anmälan om tobaksfria nikotinprodukter.

Kävlinge kommun har tagit fram en e-tjänst där du enkelt kan göra anmälan. I e-tjänsten ska du bifoga ditt egenkontrollprogram. Anmälan ska göras innan den 1 augusti 2022.

Anmäl försäljning av tobaksfria nikotinprodukter i vår e-tjänst