Så här kommer seniorresekortet att se ut! Från vänster: Leila Misirli sektorchef Omsorg, Gunni Gustafsson Nilsson, Sven Erik Jönsson, Annsofie Thuresson ordförande Omsorgsnämnden, Monica Persson Träffpunktskoordinator.

Premiär för seniorresorna – Vart tänker du åka?

Från och med den 1/9 2022 åker alla Kävlinges seniorer över 70 år fritt med Skånetrafiken inom kommunen. Satsningen är en viktig del i det hälsofrämjande arbetet med att bland annat bryta äldres isolering. ”Seniorresekortet gör att de upplevda avstånden mellan tätorterna och byarna krymper och tillgången till diverse service så som apotek, vårdcentral, affärer och kommunens träffpunkter förbättras.” säger Annsofie Thuresson, ordförande i omsorgsnämnden.

Seniorresorna innebär att alla skrivna i Kävlinge kommun, som har fyllt 70 år, nu reser fritt med Skånetrafikens bussar och tåg inom kommunen. De fria resorna gäller för seniorerna dygnet runt, året om, och kommer ge kommunens 70-plussare en skönare vardag och en rikare fritid.

Korten började skickas ut i veckan och beroende på postgången har somliga hunnit få sitt kort emedan andra får det innan veckans slut eller senast måndag.

Seniorerna positiva till resekortet

I solskenet på en bänk vid Kävlinge station möter vi Gunni Gustafsson Nilsson och Sven Erik Jönsson. Även om de inte hunnit få sina kort ännu har de redan börjat tänka på möjligheterna som de kostnadsfria seniorresorna kommer att innebära. Gunni, som bor i Ålstorp, berättar att hon fram tills nu valt bilen om hon ska någonstans, men att seniorresorna nu blir en möjlighet att välja kollektivtrafik i stället.

- Jag kanske åker in till Löddeköpinge bibliotek eller Center Syd? Oavsett så tycker jag att det är viktigt att komma ut och träffa folk. Sådant mår man bra av, berättar Gunni och ögonen glittrar i kapp med solen.

- Ja, och så kan det bli himla bra att ställa bilen om man ska ut och festa lite, inflikar Sven Erik.

Sven Erik är hemmahörandes i Furulund och har saknat en livsmedelsaffär på orten.

- Med gratis resor inom kommunen kan jag nu ta mig till både Stora Coop och ICA Supermarket. Det är bra, tycker Sven Erik.

Monica Persson, träffpunktskoordinator på Kävlinge kommun, berättar att resekorten varit ett populärt samtalsämne hos besökarna.

- Två väninnor som på veckobasis brukar besöka Center Syd tillsammans berättade att de såg fram emot att i stället lägga slantarna på fika eller en ny blus, säger Monica Persson och skrattar.

Då skrattet klingat av berättar hon, påtagligt rörd, om en annan dam som nu såg fram emot att kunna besöka sin makes grav och kanske ”ta en kaffe med honom”.

- Sådant berör lite extra, säger Monica Persson.

Evenemangstips i september för seniorer

• Perioden 31 augusti till 9 september
      Fotoutställning utomhus, Kävlinge förr och nu. Vid Prinstorget, COOP Stationsstaden.

• Lördag 3 september
      Klockan 10.00-15.00: Höstmarknad i centrala Kävlinge

Klockan 11.00: invigning av Hälsans stig, vid gamla kyrkan i Kävlinge
    • Torsdag 29 september
      Gammeldags marknad klockan 10.00-15.00. Kom och upplev marknadsstämning på Träffpunkt Billingshäll. Marknaden är öppen för alla!