Ungdomskort och skolskjuts med linjetrafik för mer hållbart resande

Ungdomskort och skolskjuts med linjetrafik för mer hållbart resande

Kommunstyrelsen beslutade vid onsdagens sammanträde att föreslå kommunfullmäktige att låta tre skolskjutssträckor i Kävlinge kommun övergå till Skånetrafikens linjetrafik. Samtidigt föreslås en stor satsning på Skånetrafikens ungdomsbiljett till att alla gymnasie- och högstadieungdomar i kommunen, vilket ger dem fritt resande på tåg och bussar i hela Skåne.

Som ett led i arbetet för att kunna erbjuda klimatsmart och hållbart resande har kommunstyrelsens beredning haft som ambition att se över barn och ungdomars resande och möjligheterna att samordna delar av skolskjutsen med linjetrafiken.

Skolskjuts med Skånetrafiken på tre sträckor

Utbildningsnämnden har med anledning av detta haft i uppdrag att utreda om det finns skolskjutssträckor parallella med Skånetrafikens ordinarie linjetrafik och huruvida det är möjligt att låta barnen resa med Skånetrafikens bussar till skolan. Utifrån utredningsunderlag framtaget av Sweco har tre sträckor identifierats. Dessa sträckor är:

• Hofterup – Löddeköpinge
  • Barsebäckshamn – Löddeköpinge
  • Lilla Harrie – Stora Harrie – Kävlinge

Förslaget som kommunfullmäktige ska ta ställning till i juni är att mellanstadie- och högstadieelever som åker skolskjuts på dessa sträckor från och med höstterminen 2023 ska åka med Skånetrafikens ordinarie busslinjer. Om kommunfullmäktige beslutar i enlighet med förslaget medför det att den tidigare nedlagda linjen 119 mellan Lilla Harrie och Kävlinge återinförs och att Skånetrafiken utökar antalet turer på linje 124 mellan Barsbäckshamn och Löddeköpinge för att passa skoltiderna.

Skolskjuts som tidigare för de yngre barnen

Barnens säkerhet har noggrant utretts. Konsultens tydliga bedömning, utifrån forskning och erfarenhet, är att barn i förskoleklass upp till årskurs tre inte är tillräckligt trafikmogna för att ta sig fram med linjetrafik till skolan. Därför föreslår utbildningsnämnden att skolskjuts med Skånetrafiken ska begränsas till att gälla elever i årskurs fyra till nio. Terminens första månad föreslås även särskilda bussvärdar på samtliga tre rutter för att säkerställa att alla barn finner sig tillrätta och får en trygg och säker resa.

De yngre eleverna i förskoleklass till och med årskurs tre ska enligt förslaget även fortsättningsvis åka upphandlad skolskjuts som idag.

Satsning på ungdomsbiljett

Kommunstyrelsen föreslår även kommunfullmäktige att besluta att införa Skånetrafikens ungdomsbiljett för alla högstadie- och gymnasieungdomar i Kävlinge kommun. Ungdomsbiljetten ger fritt resande med Skånetrafikens tåg och bussar dygnet runt i hela Skåne.

Tanken är att skapa ett beteende hos ungdomar som stimulerar en vana att åka kollektivt, som förhoppningsvis ger effekter som sitter i även när de blir äldre. Ungdomsbiljetten stärker också ungdomarnas självständighet att ta sig till vänner och aktiviteter.

För skolskjutsberättigade barn i årskurserna fyra till sex, som går i kommunala skolor i berört område, kommer skolbiljett för resande med linjetrafik att erbjudas.

Kommunfullmäktige tar ställning till förslagen på sammanträdet den 13 juni.

Se alla handlingar i ärendet