​ Skatepark och parkourbana föreslås i Löddeköpinge

​ Skatepark och parkourbana föreslås i Löddeköpinge

En skatepark och en parkourbana föreslås byggas på Tolvåkersområdet i Löddeköpinge. Förslaget bygger på medborgarnas önskemål om innehåll i en ny aktivitetspark. Nu ska Arbetsliv- och fritidsnämnden och kommunstyrelsen ta ställning till förslaget.

Ett av ärendena vid Arbetsliv- och fritidsnämnden sammanträde den 9 december är att ta ställning till huruvida de ska föreslå kommunstyrelsen att besluta om att bygga en skatepark samt en hinderbana med inriktning på parkour i en aktivitetspark på Tolvåkersområdet i Löddeköpinge. Förslaget bygger på de svar som Kävlinge kommun fick vid den digitala medborgardialog som hölls i november.

I projektet för utvecklingen av Tolvåkersområdet har projektgruppen som mål att projektera fram en utemiljö som kan nyttjas av barn och ungdomar både under och efter skoltiden. Utemiljön kommer dels att bestå av en skolgård för F-6-skolan, dels en utemiljö för högstadieskolan, fritidsgården och föreningar. Arbetsliv-och fritidsnämndens fick i uppdrag av kommunstyrelsen att ta fram förslag på utformning och innehåll av en aktivitetspark i dialog med medborgarna.

Av de 570 medborgare som lämnade förslag på innehåll i aktivitetsparken via en digital enkät önskade nästan 28 procent en skatepark. Det andra mest populära förslaget var en basketplan och detta finns redan inplanerat på skolområdet. På tredje plats kom en hinderbana med nät och eller klättervägg. Önskan om en parkourbana fanns också och eftersom det finns en möjlighet att kombinera hinderbana och parkourbana är tjänstemännens förslag att detta görs.

På onsdag, den 9 december, ska Arbetsliv- och fritidsnämnden behandla frågan. Om förslaget vinner gehör här blir nästa steg ett ärende i kommunstyrelsen, som fattar det slutliga beslutet kring aktivitetsparken.