​Sommargåva som stärker näringslivet

​Sommargåva som stärker näringslivet

Årets sommargåva till medarbetarna i Kävlinge kommun är ett presentkort på 1000 kronor. Presentkortet kommer att kunna användas hos lokala företag och ger ett extra stöd till näringslivet i kommunen.

Coronapandemin har påverkat Kävlinge kommun på många sätt, både kortsiktigt och i ett längre perspektiv. Många av kommunens chefer och medarbetare har haft extraordinära förhållanden att arbeta under. Näringsidkare inom flera branscher har förlorat kunder och intäkter.

- Medarbetarna har haft det tufft på många ställen och är väl värda en större sommargåva. Samtidigt vill vi gärna gynna det lokala näringslivet, säger kommunstyrelsens ordförande Pia Almström.

Kommunens medarbetare fick en extra julgåva i december 2020 som uppskattning för alla fina insatser under pandemiåret. Även denna gåva gavs i form av ett presentkort hos lokala företag.

- Vi och våra medlemmar tycker det är ett fantastiskt bra initiativ som gynnar både anställda och företag i kommunen. Det har varit en bra spridning på de företag som tagit emot presentkorten från i julas och jag tror att de skapat merförsäljning hos våra medlemmar, säger Tomas Galbe på företagarföreningen Handelsplats Center Syd.

Både sommarens och julens presentkort gäller hos alla medlemmar i Kävlinge Furulund Samverkan, Handelsplats Center Syd ekonomisk förening samt andra anslutna företag.

- Med presentkortet vill vi visa vår uppskattning till personalen och hoppas att vi efter sommaren kommer att ha en mer normal tillvaro, säger Pia Almström.