Stämningsfull belysning för trivsam utemiljö

Stämningsfull belysning för trivsam utemiljö

Kävlinge kommun satsar på konstnärlig belysning för att skapa trivsamma offentliga miljöer. Bron över 108:an är den senaste platsen som fått stämningsfull belysning. Näst på tur står lekplatser i Kävlinge och Furulund.

- Vi har redan konstnärligt utsmyckad belysning på flera ställen i kommun, exempelvis ljusträdet vid Furulunds station och ljusinstallationen vid Lödde kors. Nu får vi fler vackra ljusmiljöer, berättar gatuingenjör Ola Åkesson.

Som en del i arbetet med att skapa trivsamma utemiljöer satsar Kävlinge kommun under året på kreativ ljusdesign på olika platser. Först ut är belysning av bron över 108:an på Harrievägen i Kävlinge.

- Det gäller att ha rätt ljus på rätt plats. Vi arbetar med belysning i olika former - allt från trygghetsskapande belysning och gatubelysning till utsmyckning, förklarar Ola Åkesson.

Samarbete med välkänd ljuskonstnär

Brobelysningen på Harrievägen är utformad av den välkände ljusdesignern Bertil Göransson. Med hjälp av ljus i olika färger går det att skapa ett stämningsfullt sken som skiftar under året och som kan anpassas efter olika högtider.

- Det går att skapa olika stämning med ljus och vi kan ändra karaktär på bron som vi vill. Till exempel kan vi låta bron skina i blått och gult på Sveriges nationaldag och kanske få ett rött sken på Alla hjärtans dag, säger Ola Åkesson.

Viktigt att inte störa trafik och djurliv

Vid ljussättning på offentliga platser måste flera olika aspekter beaktas, bland annat ska hänsyn tas till trafiksäkerhet och djurlivet.

- På Harrievägen är räckena belysta in mot vägbanan uppe på bron och ljuset kommer inte att påverka trafiken nedanför. Vid tiotiden på kvällen dämpas ljuset för att värna djurlivet i området, förklarar Ola Åkesson.

Lekplatser näst på tur

Bertil Göransson har även designat ny belysning till lekplatsen vid vattentornet i Kävlinge. Där kommer det att bli kreativ och lekfull belysning, som också har som syfte att göra området tryggare och mer tillgängligt. När lekplatsen på Tornvägen är klar fortsätter arbetet i Furlund, där ännu en lekplats ska få spännande ljusdesign.

Med kreativ ljusdesign kan skenet anpassas för att skapa rätt stämning för olika årstider och högtider.