​Sveriges bästa elbilskommun

​Sveriges bästa elbilskommun

Kävlinge är Sveriges bästa elbilskommun visar en rapport från föreningen Miljöfordon Sverige. Och resan har bara börjat. ”Inom en treårsperiod har vi ställt om till 100 procent elbilar” säger Ulf Blyrup som för två år sedan fick uppdraget att miljöanpassa kommunens fordonspark.

Bland Kävlinge kommuns personbilar är 98 procent miljövänliga – 88 procent är idag rena elbilar. När föreningen MiIjöfordon i Sverige för tolvte året i rad presenterade sin rapport Miljöfordonsdiagnos toppar Kävlinge listan som den kommun i Sverige som har störst andel elbilar. Vi är också en av tolv kommuner i landet som har uppnått målet att minska klimatpåverkan med 70 procent från Sveriges transportsektor innan 2030.

- Resan har gått mycket snabbare än jag trodde. Det händer så mycket på marknaden just nu och vi reviderar ständigt vår plan. Inom en treårsperiod kommer vi att ha 100 procent elfordon, säger Ulf Blyrup som fått i uppdrag att förnya Kävlinge kommuns fordonspark.

Genom att ständigt hålla sig a jour med vad som är nytt på marknaden ser Ulf Blyrup till att Kävlinge kommuns omställning till en miljövänlig fordonspark inte tappar fart.

- Så fort det finns tillgängliga elbilar som matchar våra behov undersöker jag vad vi har för möjligheter att lösa in våra ”miljöbovar” i förtid, förklarar Ulf Blyrup.

Med miljöbovar menar Ulf de bilar i kommunens fordonsflotta som drivs med hjälp av diesel och bensin.

Ekokörning ny utmaning

Den ständiga omvärldsbevakningen är en av Kävlinge kommuns framgångsfaktorer. En annan är en tidig utbyggnad av laddstolpar.

- Vår miljöstrateg ansökte tidigt om statliga medel för laddstolpar. Tack vare denna existerande infrastruktur har vi kunnat hålla en betydligt högre hastighet när vi bytt ut våra fordon än vad många andra har kunnat.

Ännu finns några bilar kvar att byta ut, men Ulf har börjat se sig om efter sätt att ytterligare öka miljöanpassningen.

- Jag tror att vi behöver börja prata mer om vårt körbeteende och vad vi kan göra för att förbättra det. Om vi lär oss att köra mer miljövänligt finns det stora vinster att hämta – både ekonomiska och miljömässiga.

Fakta: Miljöfordonsdiagnos

Föreningen Miljöfordon Sverige och bolaget Dun & Bradstreet presenterar för tolvte året i rad rapporten Miljöfordonsdiagnos. I årets rapport utses Kävlinge kommun till årets bästa elbilskommun.

Miljöfordon Sverige är en förening som driver utvecklingen för ökad introduktion av miljöfordon, introduktion av grön energi och en mer effektiv användning av fordon och transporter.

Dun & Bradstreet är en ledande global leverantör av affärsbeslutsdata och analyser som gör det möjligt för företag över hela världen att förbättra sina affärsresultat.