Kävlinge kommun siktar på en fordonsflotta med 100% elbilar inom en treårsperiod.

Kävlinge kommuns reduktion av koldioxidutsläpp prisas av Miljöfordon Sverige

Kävlinge kommun tilldelas Miljöfordon Sveriges pris ”Störst förbättring” och når som första organisation riksdagens mål för 2030 med 70 procent reduktion av fordonens totala koldioxid-utsläpp perioden 2010–2021.

Kommunens omställningsarbete uppmärksammades häromdagen på bland annat DN:s ekonomisidor och i en nyhet från Miljöfordon Sverige som utsett Kävlinge kommun till vinnare i kategorin ”Störst förbättring”.

Kommundirektör Mikael Persson mottog de glädjande nyheterna och var snabb i att uppmärksamma Ulf Blyrup som fått i uppdrag att förnya Kävlinge kommuns fordonspark.

- Vad roligt! En stor eloge till Ulf för sitt engagerade arbete att förflytta bilparken till en fossilfri framtid. Ett systematiskt arbete mot ett tydligt mål om att arbeta mot en fossilfri bilpark har gett både minskade koldioxidutsläpp och lägre kostnader, berättar Mikael Persson.

Ulf Blyrup, inköpare i Kävlinge kommun
Ulf Blyrup har fått i uppdrag att förnya Kävlinge kommuns fordonspark och hans engagemang har gett utdelning.

Kävlinge kommun har högst andel elbilar i sin fordonsflotta nationellt, vilket Miljöfordon Sverige uppmärksammade redan sommaren 2021. Andel elbilar spelar naturligtvis roll i arbetet med att minska utsläppen, men är inte enda orsaken bakom kommunens framgångar.

- Ett tydligt miljömål och en bra ladd-infrastruktur har lagt grunden för vår förändringsresa, berättar Ulf Blyrup.

Marie Pettersson, utvecklingsledare med fokus på hållbarhetsfrågor i Kävlinge kommuns hållbarhetsarbete mot de 17 globala målen i Agenda 2030, sträcker på sig hon också i och med utnämningen ”Störst förbättring”.

- Jag är verkligen stolt över att kommunens satsning på en fossilbränslefri fordonsflotta tagit oss så här långt! Detta är ju även en viktig del av vårt Agenda 2030 arbete där vi just nu gör satsningar på bred front.

Under året kommer Kävlinge kommun att genomföra flera insatser på hållbarhetsområdet inom alla kommunens sektorer i linje med de globala målen.

- Hållbarhetsfrågan är strategiskt viktig för Kävlinge kommun. Utmärkelsen är verkligen ett kvitto på att det vi gör ger utdelning, säger Marie Pettersson.

Ulf Blyrup

Inköpare Omställning av Kävlinge kommuns fordonsflotta 046-73 94 46