Nya tankar, en smula kreativitet och voilà så är du en Resterkock.Tävla i Sysavs mattävling, minska matsvinnet, och vinn pengar till klasskassen!

Sysav söker kökets hjälte och vår nästa Resterkock!

För tredje året i rad söker Sysav kreativa och påhittiga Resterkockar. Mattävlingen Rester­kocken är igång där barn och unga uppmanas och utmanas att använda sina sinnen och vara kreativa i köket. Var med och minska matsvinnet, och vinn pengar till klasskassen!

Resterkocken är en årlig tävling som prisar de bästa tankarna kring hur man på ett idérikt sätt kan ta tillvara på matrester och på så sätt minska matsvinnet.

-Det är viktigt att inse att slänga mat är som att slänga pengar rakt i soppåsen och ofta slängs maten helt i onödan. En barnfamilj kan spara minst 3 000–6 000 kronor per år på att minska sitt matsvinn. Förutom att det är dumt att slänga pengar är svinnet inte bra för miljön. Vi vill få barn och unga att våga smaka och lukta på maten innan den slängs. Förhoppningsvis lockar tävlingen fram kreativiteten och fantasin när det gäller att ta vara på matresterna, säger Ann Thorén, projektledare Sysav.

Så här går tävlingen till:

Laga något riktigt smaskigt av resterna i kylen, rädda mjölken med kort utgångsdatum eller leta fram förra årets grötris i skafferiet och gör ett supersmarrigt mellanmål. Fota, filma eller skriv ner receptet och voilà – du är en resterkock!
Tävlingen pågår mellan 1 oktober-1 december 2019.

Vem kan tävla?

Barn och unga i årskurs 4–9 kan tävla enskilt eller i grupp med sitt bästa restrecept och de 25 bästa bidragen tävlar om fina priser.

Pengar till klasskassan och matinspiration till vinnarna

Första pris i år är 3 000 kr till klass­kassan och inspiration med matkreatören Malin Broman. Övriga vinner presentkort till klassen från Matsmart.se (värde 900 kr/stycket).

Nytt för i år – vinn med hjälp av hjärtröster

Ett presentkort från Matsmart (värde 900 kr) tilldelas det tävlingsbidrag som fått flest hjärtröster! Dela länken till ert bidrag med föräldrar, vänner och andra elever på skolan för att få så många röster som möjligt!

Visste du detta om matsvinn:

• De livsmedel som hushållen slänger mest av är frukt och grönsaker följt av kött, fisk, skaldjur och ägg samt bröd och bakverk.
  • Varje år slänger svenska hushåll drygt 900 000 ton matavfall. Nästan hälften av det som slängs är mat som hade kunnat ätas.

Om Resterkocken:

Kampanjen har som mål att minska matsvinnet i hushållen. Resterkocken riktar sig till barn och unga i grundskolan och har som mål att minska matsvinnet samt öka kunskapen om livsmedlens hållbarhet och användningsområden. Tävlingen är ett initiativ från Sysav, NSR, NÅRAB, VIVAB och LSR samt Svenljunga och Kristianstad

Läs mer om Resterkocken och spana in andra tävlingsbidraglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster