Den planerade cykelvägen mellan Hofterup och Dösjebro är tänkt att ansluta vid Dösjebroskolan.

Tack för alla synpunkter kring cykelvägen Hofterup-Dösjebro!

Nu har vi sammanställt alla synpunkter som kommit in kring planförslaget om en gång- och cykelväg mellan Hofterup och Dösjebro. Totalt fick vi in 138 yttranden. Innan cykelvägen kan bli verklighet är det lång väg kvar. Nu ska förslaget bearbetas, utredningar tas fram och yttranden bemötas, sedan är det är dags att ta beslut om granskning. Tidigast nästa år väntas ett antagande vara klart.

Samrådet varade mellan den 22 december och den 31 januari. Förslaget har hållits tillgängligt i kommunhuset, på kommunens webbplats samt på Kävlinge bibliotek. Det hölls också ett öppet hus i Skönadalskolans matsal för intresserade.

De flesta yttranden som kommit in är positiva till att en gång- och cykelväg kopplar samman villaområdena i Hofterup och Ålstorp med idrottsanläggningarna och pågatågsstationen i Dösjebro. Idag upplevs det otryggt, framför allt för barn, att cykla mellan orterna. Flera personer uppger att de ser ett stort behov av en cykelväg och att de kan tänka sig att ersätta många bilresor med cykelturer när den är på plats.

Det har också kommit in förslag på alternativa sträckningar av cykelvägen. Några utrycker oro för att det rika djurlivet i området kommer att påverkas negativt. En del hästägare är oroliga för att trafiken längs cykelbanan kommer att störa hästarna i hagarna. Det har också kommit synpunkter kring tillgängliga ridstigar i området.

Det har kommit in önskemål om andra cykelvägar omkring Hofterup. Vissa vägar i vår kommun ägs och sköts av Trafikverket och längs dessa vägar kan kommunen inte själv besluta om nya gång- och cykelvägar. Exempelvis ägs vägen mellan Hofterup och Barsebäckstrand av Trafikverket.

Detaljerad sträckning kommer att tas fram

Alla synpunkter ses nu över för att se om någon specifik fråga behöver utredas innan processen går vidare. Exempelvis kommer en naturvärdesinventering att göras för att inventera framför allt groddjur och kärlväxter i området. Förslaget bearbetas sedan om och en mer detaljerad sträckning kommer att tas fram innan det är dags för att ta beslut om granskning, som är nästa steg i processen.

- Jag skulle gissa att det dröjer till tidigast nästa sommar innan detaljplanen är redo för ett antagande, säger Joacim Dahlberg.

Planprocessen - så här går det till

Det är lång väg från idé till färdigt byggprojekt. Så här ser processen ut - se bild. Just nu befinner sig gång-och cykelvägen mellan Dösjebro och Hofterup i rutan Samråd. Förslaget ska nu bearbetas och specificeras innan det är dags för nästa ruta - Granskning.

Joacim Dahlberg

Planarkitekt 046-73 91 77