Mamma Iréne Ax vann guld i seniorklassen för 2-spann och dottern Lizzy Ax vann silver i juniorklassen på VM i draghund i Östersund tidigare i år.

Träffa världsmästarna i draghund på nationaldagen

Visste du att världsmästarna i hundspann kommer från Kävlinge kommun? Inte från Kalix, Härnösand eller Skellefteå… utan från den skånska myllan där det nästan är barmark året runt! På nationaldagen den 6 juni delar Kävlinge kommun ut årets kommunpriser. I år kommer du även att kunna träffa världsmästarna i draghund på prisceremonin.

Strax utanför Södervidinge har familjen Ax haft sin kennel för Siberian Husky-hundar sedan 2005. Sedan draghunds-VM avgjordes i Östersund tidigare i år bor här numera en tvåbent guldmedaljör och en tvåbent silvermedaljör. Plus några fyrbenta medaljörer också förstås.

I hundgården på kenneln finns just nu elva Siberian Husky-hundar, men bara fyra är tävlingshundar. Några av dem är pensionerade tävlingshundar och tre blir tävlingsklara till hösten. Hela familjen Ax är engagerad i hundarna, kenneln och tävlingarna. Det är mamma Iréne som är den som hållit på längst med sporten. På VM-tävlingarna i Östersund var det Iréne och 13-åriga dottern Lizzy som tävlade, medan pappa Kenneth är materialförvaltare och håller ställningarna bakom kulisserna. Iréne kammade hem ett guld i seniorklassen för 2-spann, medan Lizzy fick nöja sig med en silvermedalj i juniorklassen för 2-spann, efter en vurpa sista tävlingsdagen.

- Det kändes ändå väldigt bra. Jag låg etta efter andra dagen men föret var snabbt sista dagen och då råkade jag göra en vurpa. Jag tävlade med Storm och Flash, mammas gamla tävlingshundar som fyller nio år nu i sommar, så det är tufft för dom att tävla tre dagar i rad, säger en nöjd Lizzy Ax.

Vad säger dina kompisar om din sport och dina framgångar?

- De tycker att det är coolt och de är också ganska intresserade. En del av mina kompisar har testat att köra hund med kickbike och tyckte det var riktigt kul.

Mamma Iréne har tävlat i daghundsport länge men har drömt om en VM-medalj på snö, som saknats i prisskåpet. Men att det skulle bli en guldmedalj hade hon inte vågat hoppas på.

- Jag visste att jag hade kört bra sista dagen och stod och väntade på att de andra skulle köra sina lopp. Då kom Kenneth och vännerna springande och sa att jag tagit guld. Det kändes underbart, säger Iréne Ax.

I hundspann gäller det att både hundarna och föraren presterar och samspelar i loppet. Ekipagen tävlar flera dagar i rad i olika terräng och det är tufft för hundarna att orka med. Som förare gäller det att hjälpa till så mycket det bara går, så hundarna inte blir för trötta.

- Våra hundar var helt otroliga och gav verkligen allt alla tävlingsdagarna. Vi var ett riktigt bra team. Förutom att hundarna ska springa snabbt gäller det ju också att inget händer ute på banan. Varje hundradel räknas ju. Det kan vara allt från att de råkar få linan mellan benen och får trassel av det till att de behöver bajsa mitt i ett lopp, skrattar Iréne.

Vintersport eller året-runt-sport?

De allra flesta förknippar ju hundspann med kalla vintrar och djup snö, men här i Skåne är det ju istället barmark nästan hela året. Därför känns det extra stort att familjen Ax från Södervidinge lyckats så bra inom sporten.

- Det är klart att det är lite svårare för oss. Dels för att det är varmare längre här nere så vi kan ju inte starta dragträningen lika tidigt som de som bor längre upp i landet. Dels är det ganska platt här omkring, så vi får träna backterräng på annan ort helt enkelt. Att träna på snö är helt uteslutet. Vi kör istället på barmark med allt från kickbike, cykel, vagn, och fyrhjuling, så det går att träna nästan året om. Men på sommaren har hundarna semester, då det är för varmt.

Att vara världsbäst inom en sport kommer förstås inte av sig själv. Det ligger mycket arbete bakom. 4–5 gånger per vecka är det träning och sedan åker familjen gärna iväg någon dag för att träna på annan plats, i annan miljö. Då får hundarna åka med i sitt hundsläp.

- Jag håller även i träningar för min klubb Gripens Draghundsklubb. Så visst lägger vi ner mycket tid på hundarna, men vi har också väldigt kul. Den som är intresserad av att träna hundspann med sin hund får gärna kontakta oss på Team Starax. Det spelar ingen roll vilken ras man har så länge hunden gillar att springa, säger Iréne.

Till sist undrar vi förstås vad den här framgången har betytt?

- Det betyder väldigt mycket. Det visar att det går att vinna på släde även för en skåning! Det blir ju också ett bevis på att vi tränat hundarna rätt och att vi avlar på bra hundar. Som uppfödare är det ju verkligen ett bra era betyg, avslutar Iréne Ax.

Vi på Kävlinge kommun säger stort grattis till våra fantastiska världsmästare. Vi ser fram emot att fira tillsammans med er vid Brygghuset intill gamla kyrkan i Kävlinge den 6 juni. Programmet pågår från klockan 14 och bjuder på musik av Kävlinge kulturskola och traditionsenligt tal av Boriana Åberg, kommunfullmäktiges ordförande. Även Harjager härads Fornminnes-och Hembygdsförening och Kävlinge Fotoklubb medverkar och berättar om utställningen "Kävlinge förr och nu". Välkomna!