Totalt rör det sig om 2,7 kilometer ny gång- och cykelväg i Trafikverkets satsning.

Trafikverket satsar på att göra cykelpendling mellan Kävlinge och Lund säkrare

Till hösten är det byggstart för en ny gång- och cykelväg mellan Kävlinge och Lund, delen Lackalänga – Rinnebäck. Satsningen kommer att förbättra trafiksäkerheten och skapa bättre förutsättningar för att ta sig fram säkert och fossilfritt mellan de båda kommunerna.

Redan idag förekommer cykelpendling på den aktuella sträckan, men inte helt riskfritt då delar av sträckan innebär att trafikanterna är oskyddade. Det är en sträcka på totalt 2,7 kilometer som Trafikverket nu ser över och planerar att bygga om för trevligare och säkrare transportmöjligheter till fots eller cykel.

Kävlinge kommun välkomnar satsningen då cykelvägar främjar motion och välmående samt är ett steg i rätt riktning en mot en mer hållbar miljö.

Mer information finns på Trafikverkets hemsidalänk till annan webbplats. Det är också till Trafikverket du vänder dig med frågor kring projektet.