Ur arkivet: Badhusbygge i både Lödde och Kävlinge

Ur arkivet: Badhusbygge i både Lödde och Kävlinge

Detta jubileumsår tittar vi tillbaka på åren som gått. Denna vecka djupdyker vi i 1975 - året då det toppmoderna Tolvåkersbadet invigdes och kommunstyrelsen beslutade att bygga Vikenbadet i Furulund, en het fråga med många turer.

Vid kommunstyrelsens sammanträde i januari 1975 blev det en hetsig debatt kring huruvida det framtida badet i Furulund skulle byggas med eller utan tak. Beslutet blev att Vikenbadet skulle bli en simhall, och inte ett friluftsbad, men med ett tak som kunde skjutas åt sidan.

Simhall eller friluftsbad? 25- eller 50-metersbassäng?

I februari skulle frågan tas upp av Kommunfullmäktige och även där väntades en het debatt. Socialdemokraterna ville ha ett kombinerat frilufts- och inomhusbad med 25-metersbassäng och skjutbart tak. Centerns utredningsman stod i spetsen för den borgerliga oppositionen och förespråkade ett friluftsbad med 50-metersbassäng. Den kontroversiella frågan skulle avgöras med en rösts övervikt, där förslaget om ett kombinerat frilufts- och inomhusbad fick flest röster.

Men det har väl inte varit skjutbart tak på Vikenbadet, frågar sig säkert många nu. Med rätta. De tekniska utmaningarna gjorde att idén föll och istället blev det ett inomhusbad, men med skjutbara dörrar som sommartid kunde öppnas upp mot en stor gräsmatta med plaskbassäng och dusch.

Först i Sverige med brom

Redan på 70-talet var vi i Kävlinge kommun nyfikna på att testa ny teknik. Tolvåkersbadet blev den första större anläggningen i landet som renades med brom istället för klor. I Skånska dagbladet kunde man tisdagen den 8 april läsa "Vattnet har just tappats i och på måndagen startades vattenreningsverket. Det är unikt i Sverige. I stället för klor ska man nämligen använda brom. Det skonar hud och ögon och luktar mindre."

Invigningen av Tolvåkersbadet skedde den 16 maj 1975 med landshövding Nils Hörjel i spetsen: "Blå himmel, flaggor utsträckta av en varm bris, hundratals skolbarn i färgglada vårkläder, landshövding, kommunalpolitiker, sång och uppvisningar. Det var Löddeköpinges dag i går när Tolvåkersanläggningen invigdes" skrev Nordvästra Skånes Tidningar dagen efter.

Succé och egen simklubb

Tolvåkersbadet blev en succé och bara några månader efter öppnades skrev Sydsvenskan om hur den stora tillströmningen av badgäster gjort att personalen måste förstärkas omedelbart. Samtidigt cirkulerade ett flygblad i Löddeköpinge med förslag om att bilda en simklubb i Löddeköpinge. I november kunde tidningen Arbetet berätta att det välbesökta Tolvåkersbadet får egen simklubb.

Två uppskattade, och på sin tid toppmoderna, anläggningar har nu fått gå i pension efter lång och trogen tjänst. I fjol invigdes Harjagersbadet med undervisningsbassänger, simbassäng, hopptorn, vattenrutschbana och relaxavdelning. Här huserar Kävlinge kommuns splitter nya simklubb SK Nereus.

I år fyller Kävlinge kommun 50 år och under detta jubileumsår kommer vi att titta tillbaka på åren som gått. Vi har grävt i kommunarkivet och läst tidningsartiklar från det halva sekel som gått sedan Löddeköpinge och Kävlinge slogs samman. Varje vecka kommer vi att titta tillbaka på ett av de 50 år som passerat, och denna vecka tittar vi tillbaka på 1975.