SK Nereus vill öka simkunnigheten i Kävlinge på Harjagersbadet

SK Nereus vill öka simkunnigheten i Kävlinge på Harjagersbadet

I hela kommunens badhus kommer hela kommunens nya simförening att hålla till. SS Iden från Furulund och SK Lödde har blivit SK Nereus i det nya Harjagersbadet.
- Det här ska vara en helt ny förening, det är inte en förening som går upp i den andra, säger Elisabet Ek, ordförande i SK Nereus.

När det stod klart att ett nytt badhus skulle byggas i Kävlinge, och kommunens två slitna, gamla badhus skulle läggas ner började diskussionerna mellan SS Iden och SK Lödde. Hur skulle de två simföreningarna göra nu när de skulle dela badhus.
- Det här har varit en process som pågått under minst två års tid. Det var inte en självklarhet från början att det skulle bli en förening. Det har diskuterats fram. Medlemmarna i både Lödde och Iden har fått säga sitt på årsmöten. Det här är inte ett beslut som har fattats i någon styrelse utan av medlemmarna, säger Elisabet Ek, ordförande i SS Iden och SK Nereus.

Det är mycket arbete för att starta en ny förening, och få den att fungera. När verksamheten startar i höst hoppas de vara 700 medlemmar.
- Anställa en verksamhetschef och mycket administrativt. Men vi har gjort det med lite försiktighet. Det sitter så mycket fint i Iden och Lödde, så många som har varit engagerade. Vi ville göra det på ett sätt så dom känner sig delaktiga, säger Elisabet Ek.

Grekisk gud

Den nya föreningen SK Nereus, döpt efter en grekisk havsgud, kommer fokusera på att öka simkunnigheten i hela kommunen. De har dessutom jobbar hårt med att sätta en värdegrund där ord som Simkunnighet, utveckling, glädje, respekt och gemenskap är viktiga.
- Vi ska vara en trygg och hållbar idrottsförening. Vi samarbetar med Riksidrottsförbundet, RF/SISU och Svenska simidrottsförbundet för att få människor att simma för livet, säger Matthew Parsonage, anställd verksamhetschef i SK Nereus och Elisabet Ek fyller i:
- Vi har ett fantastiskt bad och fantastiska förutsättningar, vi ser fram emot att ha verksamhet i ett så modernt badhus som vi får möjlighet att göra nu, säger hon.

Provsim

Någon gång i augusti hoppas tävlingsverksamheten vara igång och Simskolan där Nereus hoppas öka simkunnigheten i kommunen börjar samma dag som badet öppnar, 4 september. Men redan i slutet på maj var 75 personer från den nya föreningen inne på Harjagersbadet och provsimmade. Då fick rutschkanan, där man kan byta tema innan man åker, tio av tio i betyg
- Det var jättekul. Vi tog upp nästan halva bassängen. Vi hade ett kul träningspass där alla i bassängen hade Nereus badmössa på sig. De hade lite lektid och testade rutschkanan och undervisningsbassängen. Det var en kul dag och hamburgare efteråt. Alla var glada, säger Matthew Parsonage.

Hur ska det bli komma igång?
- Det blir jättespännande. Vi har pratat och bara pratat om det här hela tiden. Men nu är det dags, det känns lite overkligt, säger Matthew Parsonage.