Vårt arbete med att förebygga undernäring fortsätter

Vårt arbete med att förebygga undernäring fortsätter

Kävlinge kommun är sedan 2019 en av pilotkommunerna för det nationella projektet Nollvisionen för undernäring hos äldre, vilket bland annat innebär att kommunen testar olika måltidslösningar. Vårt fokus på välmående seniorer fortsätter alltså även efter att direktivet för ökad hälsa och välmående hos seniorer i ordinärt boende avslutats under 2022.

Ett nytt delprojekt pågår under våren 2023 för undersöka om man tidigare än idag kan identifiera de personer som senare kan visa tecken på undernäring och därmed nå ut med information och hjälp tidigare. Just nu delas därför en grön informationspåse ut till äldre personer som bor hemma och som kommunen kommer i kontakt med i ett tidigt skede, utan att man är sjuk eller undernärd. Det kan vara vid installation av trygghetslarm, besök av en arbetsterapeut eller liknande.

En grön infopåse

Den gröna påsen innehåller information om kommunens många tjänster inom måltider och hälsa, exempelvis om konceptet Måltidsvän, aktuella aktiviteter som Hälsofrämjande enheten anordnar och Livsmedelsverkets broschyr Bra mat för äldre.

- Vi berättar om vårt fokus på måltider och hälsa och frågar hur medborgaren upplever sin måltidssituation idag. Målet är att så frön till reflektion om hur den egna måltidssituationen faktiskt är och hur man skulle kunna förändra den om man vill, säger Ellen Hugosson, måltidsutvecklare Kävlinge kommun.

Inom delprojektet pågår också utbildningar för omsorgspersonalen om hur man förebygger undernäring och att se över och uppdatera rutinerna för att upptäcka undernäring tidigt. Projektet är inledningsvis igång i Billingshällsområdet men kommer att utvärderas och justeras för att sedan utökas till hela kommunen.

Sällskap till maten är bra för hälsan

Att äta i sällskap och gemenskap är något vi människor oftast uppskattar. Det är en central del i våra liv och ska få vara så även högre upp i åldrarna, något som dessutom har visats sig ha många positiva effekter. I Kävlinge kommun finns det därför möjlighet att boka in en måltidsvän, en volontär som en gång i veckan äter tillsammans med en äldre person på någon av de ansluta restaurangerna eller på den kommunala seniorrestaurangen Kullagården. Det finns också möjlighet att ta med måltiden för att äta den utomhus eller hemma. Att få en måltidsvän innebär ingen extra kostnad eftersom måltidsvännens portion betalas av kommunen.

Vem kan få en måltidsvän?

Personer som är 65 år eller äldre eller har sjukersättning, är folkbokförda i Kävlinge kommun och bor hemma har möjlighet att få en måltidsvän. Just nu har vi flera volontärer som vill vara måltidsvänner. Kontakta Hälsofrämjande enheten för mer information.

Faktaruta: Nollvisionen för undernäring hos äldre

Nollvisionen för undernäring hos äldre är ett initiativ där privata företag, akademin och offentliga verksamheter jobbar tillsammans för att ingen äldre person ska riskera att bli undernärd år 2030. Förutom måltidsservice tittar projektet på hur undernäring kan förebyggas, hur måltiden kan bli en social stund för fler, vilken utbildning som behövs kring näring och måltid, samt vad undernäring hos äldre kostar. Kävlinge kommun och stadsdelen Enskede-Årsta-Vantör i Stockholm är pilotkommuner i projektet. Nollvisionen leds av Livsmedelsakademin och finansieras av Vinnova.

Kontaktuppgifter Kävlinge kommun:

Ellen Hugosson, Måltidsutvecklare