Bra företagsklimat ska bli ännu bättre

Bra företagsklimat ska bli ännu bättre

Kävlinge kommun har ett av landets bästa företagsklimat enligt Svenskt Näringslivs senaste ranking, som presenterades på onsdagen. I november hålls en dialogkonferens med kommunens företagare för att ytterligare förbättra företagsklimatet i kommunen.

Svenskt Näringsliv gör varje år en kommunrankning av företagsklimatet i landet. Kävlinge kommun hamnar i år på plats 14 av landets 290 kommuner, jämfört med plats 12 i fjol, och på topp fem bland de skånska kommunerna.

- Det är tendens att vi tappar den absoluta topposition vi har haft. Något som vi arbetar med att bryta. Plats 14 är fortfarande en mycket bra placering men vi vill bli ännu bättre och ska nu analysera resultatet, säger kommunstyrelsens ordförande Pia Almström.

Ett bra företagsklimat är en förutsättning för Kävlinge kommun att nå målet att bli Skånes bästa boendekommun. Varje år genomförs ett flertal aktiviteter riktade till företagare med ambitionen att förbättra förutsättningarna och den service vi erbjuder.

- I början av november kommer vi att bjuda in kommunens företagare till en dialogkonferens kring hur vi tillsammans bättrar vårt lokala företagsklimat, berättar Pia Almström.

Fakta om Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimat

Svenskt Näringsliv gör varje år en kommunrankning av företagsklimatet. En del i rankningen baseras på resultatet av en enkätundersökning som besvaras av drygt 30 000 företagare runt om i Sverige. I undersökningen betygsätter företagen sina hemkommuner gällande servicen till företag, kommunikationer samt kommunpolitikers och skolans attityder till företagande.

Företagsklimat - Svenskt Näringslivs ranking