Budget för 2023 antagen i kommunstyrelsen

Budget för 2023 antagen i kommunstyrelsen

Onsdagen den 15 juni antog kommunstyrelsen Kävlinge kommuns budget för 2023. Beslutet blir vägledande för nämnderna fram till 14 november då nytillträdda kommunfullmäktige fattar sitt budgetbeslut. Trots väldigt osäkra planeringsförutsättningar innebär budgeten stabila finansiella förutsättningar för nämnderna. Investeringstakten är fortsatt hög då den utgår ifrån att utbyggnadstakten av bostäder kommer fortsätta.

Vårens budgetdialoger mellan förtroendevalda och tjänstepersoner har utgått från visionen att bli Skånes bästa boendekommun. Med utgångspunkt i analyser av uppnådda resultat inom respektive mål och förutsättning har målsättningar tydliggjorts och nya prioriteringar identifierats.

Årets budgetprocess har präglats av snabbt förändrade förutsättningar och stor osäkerhet. Tillskott av generella statsbidrag i kombination med fortsatt goda skatteunderlag har gett väldigt goda ekonomiska resultat under pandemin men vi ser nu snabbt stigande inflation, inte minst som en effekt av kriget i Ukraina, som orsakar stort mänskligt lidande men också skapar finansiella konsekvenser. Kostnadsökningar för energi, råvaror och komponenter ger kraftigt stigande priser vilket har även det påverkat budgetläget.

- I budgeten för 2023 fördelas ca 52 mkr till nämnderna och kommunens kärnverksamheter som den allra viktigaste politiska prioriteringen. Resterande utrymme på ca 40 mkr behövs för att täcka kostnader för nytt pensionsavtal samt kraftigt ökade pensionskostnader på grund av stigande inflation. Det budgeterade resultatet för 2023 ligger på +15,1 mkr vilket motsvarar ungefär hälften av det överskott vi normalt budgeterar. Även åren 2024-2025 ligger på samma ekonomiska resultat, säger kommunstyrelsens ordförande Pia Almström.

Kävlinge kommuns ambition är att växa och många färdiga byggplaner ligger på vänt. Befolkningsprognosen blir därför en konsekvensbeskrivning av ett väldigt högt antagande om nyproducerade bostäder. Osäkerheten kring konjunkturen har på kort tid ökat och förutsättningarna för att infria alla byggplaner utmanas.

Kävlinge kommun går in i en osäker period efter lång tid av stabil ekonomi. Vi kan lämna full kompensation för pris- och löneutveckling samt demografi för perioden 2023–2025. Inflationen kan dock komma att stiga mer är vi räknat med. Utmaningarna med demografin består, det vill säga våra äldre invånare över 80 år ökar i snabb takt. Våra satsningar på nya lokaler, Harjagersbadet, Tolvåkersområdet, ny förskola i Hofterup samt nytt kommunhus ger bra förutsättningar till verksamheterna men innebär samtidigt en ökad belåning och kommunkoncernen ökar sina finansiella risker genom mer än fördubblad belåning.

De riktade satsningar som finns med i budgeten är:

• Riktade resurser till förskola för att öka andelen förskollärare (1,3 mkr)
  • Fortsatta satsningar på investeringar i utemiljön (5 mkr).
  • Nya busshållplatser för ökad lokaltrafik. (24 mkr)
  • Ökade lokalkostnader för pågående projekt Harjagersbadet, Tolvåkersområdet, ny förskola i Hofterup samt nytt kommunhus (13 mkr)
  • Utbyggnad av överföringsledningar för vatten- och avlopp mellan de östra och västra kommundelarna. (40 mkr)

I Kävlinge känner sig dagens och framtidens kommuninvånare 100% välkomna - vi är en plats för en skönare vardag!

Mer om aktuella byggprojekt

Vision och riktning mot Skånes bästa boende kommun

Kävlinges vision är en gemensam och långsiktig ambition om att bli Skånes bästa boendekommun. Vi ligger bäst till i Skåne eftersom vi har nära till allt - de större städernas utbud, småstadens trygghet och en vacker natur runt knuten. Här har alla människor en enkel tillvaro med tillgång till goda och variationsrika livsmiljöer. Vi har en välfärd i världsklass som är till för alla och vi prioriterar hållbarhet genom att hushålla med både platsens och kommunens resurser. I Kävlinge känner sig dagens och framtidens kommuninvånare 100% välkomna - vi är en plats för en skönare vardag.

Strategiska områden

Våra tre strategiska områden ger en riktning för framtiden och tydliggör för organisationen hur politiken långsiktigt vill utveckla Kävlinge kommun för att uppnå visionen att bli Skånes bästa boendekommun.

100 % välkommen
Alla kävlingebor får den hjälp de har rätt till. Var och en blir vänligt bemött och har möjlighet att påverka. Det är enkelt att etablera kontakter och bli en del av den lokala gemenskapen. Här känner sig företagare lika välkomna som nyinflyttade. Kävlinge är en kommun där man trivs och känner sig 100% välkommen.

Välfärdstjänster av högsta kvalitet
Barnen i Kävlinge kommun erbjuds en förskola och skola som hela tiden strävar efter att bli bäst i klassen. Omsorgstagare kan förvänta sig en omsorg som kontinuerligt arbetar för att bli ännu bättre. Medborgarna känner sig trygga med att vi har den bästa kvaliteten på kommunens service och att vi har kompetent och välutbildad personal.

Goda livsmiljöer
Medborgaren har ett rikt och fungerande vardagsliv och en meningsfull fritid med ett varierat föreningsliv. Det är nära till de större städernas utbud samtidigt som det finns orörd natur och ett tryggt småstadsliv runt knuten. Kommunens boendemiljöer är hållbara och bidrar till att invånarna trivs, mår bra och känner sig trygga.

Victoria Galbe

Ekonomichef 046-73 91 65